Verkeersstructuur Diemen Zuid

De gemeente past de verkeersstructuur in Diemen Zuid aan. De bestaande route over de Boven Rijkersloot wordt steeds drukker. Dat is slecht voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.

We nemen daarom de volgende maatregelen: 

  • Het aanpassen en openstellen van de busbaan voor autoverkeer
  • Het invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de hoofdwegen
  • Het aanleggen van een rotonde op de aansluiting Beukenhorst/Boven Rijkersloot

We grijpen het werk aan om de directe omgeving van de verkeersstructuur op te knappen en een stuk groener te maken. Op deze pagina leest u alle informatie over dit project. 

Nieuws
7 mei 2024

Boven Rijkersloot bij Polderland weer open 

Vorige week was de Boven Rijkersloot ter hoogte van Polderland dicht voor al het verkeer. Auto’s moesten hierdoor een flink stuk omrijden. Dit was nodig om de kruisingen van de Boven Rijkersloot met Polderland en de voormalige busbaan opnieuw aan te leggen. We hebben gekozen voor een korte periode van grotere overlast in plaats van een lange periode van matige overlast. Hierdoor konden we alle werkzaamheden in de meivakantie uitvoeren. Inmiddels zijn de kruisingen klaar en weer open voor auto’s. 

7mei2024Foto 17mei2024Foto 2

Zuidelijk deel busbaan

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het zuidelijk deel van de busbaan. De oude busbaan is opgebroken en de nieuwe weg is aangelegd. Tijdens de werkzaamheden reed de bus tijdelijk over het fietspad. Sinds 2 mei rijdt de bus over de nieuwe weg. Voor u met de auto over de nieuwe weg kunt rijden, moet u nog even geduld hebben tot we ook klaar zijn met het noordelijke deel van de busbaan. Nu de bus weer over de weg rijdt, gaan we het fietspad afmaken. Eind mei kunnen de fietsers weer gebruik maken van dit deel van het Aalscholverpad en ligt er strak rood asfalt in. Dan nemen we ook de vernieuwde bushalte bij Tarwekamp in gebruik. 

7mei2024Foto 37mei2024Foto 4

7mei2024Foto 57mei204Foto 6

Noordelijk deel busbaan

In mei en juni werken we verder aan het noordelijk deel van de busbaan. In diezelfde periode werken we ook alvast aan het Aalscholverpad ter hoogte van Beukenhorst. Eind juni zijn we hier klaar. Auto’s kunnen dan gebruik maken van de nieuwe weg en het hele Aalscholverpad is dan weer open voor fietsers. 

Veel ideeën ingestuurd voor nieuwe straatnaam

De afgelopen weken kon iedereen ideeën insturen voor de straatnaam van de nieuwe weg. Er zijn 172 ideeën binnengekomen. Daar zijn we heel blij mee! Het projectteam gaat nu een selectie maken uit alle inzendingen. De straatnaamcommissie kiest daarna uit die selectie de nieuwe straatnaam. Eind mei maken we de straatnaam bekend. 

 

15 april 2024

Werk aan oude busbaan

De afgelopen maand is er hard gewerkt aan het zuidelijke deel van de oude busbaan. Het oude wegdek is opgebroken en op woensdag 10 april zijn de eerste lagen van het nieuwe asfalt gelegd. Met een uitsparing in het midden: daar komt straks de middengeleider van Portugees graniet. Die middengeleider zorgt voor een versmalling van de rijbaan, maar is in noodgevallen voor nood- en hulpdiensten wel overrijdbaar. De bus rijdt tijdens de werkzaamheden over het fietspad langs de Ringkade. Vanaf begin mei maakt de bus gebruik van de nieuwe weg. De auto’s moeten nog even wachten tot juni. Dan zijn we ook klaar met het noordelijke deel van de busbaan.

15apr2024 Foto 115apr2024 Foto 2

Bomen verplanten

In de maand maart hebben we veel bomen verplant om plaats te maken voor het nieuwe ontwerp. Met groot materieel hebben we de kluiten uitgegraven, de bomen van hun plek getild en naar hun nieuwe plek gereden. Voor twee bomen zijn de verplantwerkzaamheden uitgesteld. In die bomen bleken eksters al een nest te hebben gebouwd, dus die laten we voorlopig rustig doorbroeden. Helaas moesten we ook bomen kappen. Deze bomen konden we niet verplanten, omdat ze niet gezond genoeg waren om de verplanting te overleven. De bomen die we hebben gekapt, vervangen we voor nieuwe bomen. Dat doen we in het najaar, want dat is het beste seizoen om nieuwe bomen te planten. We vervangen de gekapte bomen niet alleen, maar we voegen ook veel extra bomen toe aan het gebied.

15apr2024 Foto 315apr2024 Foto 4

26 februari 2024

Bomen

Op maandag 26 februari zijn we gestart met het kappen en verplanten van bomen. In totaal kappen we 47 bomen. 30 bomen krijgen een nieuwe plek in het gebied. Tijdens het project planten we 170 nieuwe bomen in het gebied. 

De eerste nieuwe bomen komen in het najaar. Op dit moment zijn de meeste plekken waar de nieuwe bomen komen nog niet vrij, omdat we er nog aan het werk zijn. Het najaar is ook het beste seizoen om bomen te planten. Bomen zijn kwetsbaar voor uitdroging als ze net zijn geplant. Door ze vlak voor de winter te planten, krijgen ze in de eerste maanden genoeg water. Dan hebben we in het voorjaar van 2025 gezonde bomen en kleurt de verkeersstructuur groen. 

Polderland weer bereikbaar 

De afgelopen weken is hard gewerkt aan de inrit bij Polderland. De oude inrit is afgebroken en er is een tijdelijke inrit van asfalt aangelegd. Auto’s kunnen de inrit sinds vrijdag 23 februari weer gebruiken. Als het werk aan de busbaan klaar is, dan komen we terug en leggen we de nieuwe inrit aan. 

Foto 1

Jos Wiersema maakte een mooie timelapse van de werkzaamheden aan de inrit van Polderland. 

Bekijk de timelapse hier

Tegelijkertijd is het Roerdomppad geasfalteerd: het fietspad tussen de inrit bij Polderland en het bruggetje naar station Diemen Zuid. Fietsers en voetgangers kunnen sindsdien weer gebruik maken van deze vernieuwde route. Later komen we hier nog een keer terug om de rode bovenlaag van het fietspad aan te leggen. 

Foto 2Foto 3

En omdat we toch bezig waren met asfalteren, hebben we meteen het Aalscholverpad tussen de Ringkade en de bushalte Boven Rijkersloot meegenomen, naast de speeltuin bij Meelbeskamp. Ook hier is de onderlaag van het nieuwe fietspad dus al af. Toch moeten fietsers nog even geduld hebben. De bus gaat namelijk eerst een tijdje over dit fietspad rijden.  

Foto 4Foto 5

Werk aan busbaan van start 

Op maandag 26 februari zijn de werkzaamheden aan het eerste stuk van de busbaan begonnen. Ter hoogte van Polderland en de Ringkade breken we de busbaan af en leggen we de nieuwe weg aan. Tijdens de werkzaamheden blijft de bus gewoon rijden. De bus maakt hiervoor tijdelijk gebruik van het nieuwe fietspad langs Polderland, Ringkade en de speeltuin bij Meelbeskamp. Ook nood- en hulpdiensten kunnen deze route gebruiken. 

Eind april is de nieuwe weg op dit stuk af. De bus gaat dan over de nieuwe weg rijden. We gaan dan verder met het andere stuk van de busbaan. In juni zijn we daarmee klaar. 

8 februari 2024

Inrit Polderland

Op donderdag 15 februari gaan we aan het werk bij de aansluiting tussen Polderland en de Boven Rijkersloot. We breken de inrit af en leggen op deze plek een tijdelijke inrit aan. De werkzaamheden duren een week.

Vanaf 15 februari om 7.00 ’s ochtends is de inrit bij Polderland afgesloten voor al het verkeer. Voetgangers en fietsers leiden we om via fietspaden en stoepen in de buurt. Auto’s van en naar Polderland moeten omrijden via de Diemerdreef en Laagland. Alle omleidingen geven we aan met gele borden.

Op vrijdag 23 februari zijn we klaar. Vanaf 17.00 kan al het verkeer gebruik maken van de tijdelijke inrit. De bus gaat vanaf 26 februari via de tijdelijke inrit over het fietspad langs de Ringkade rijden. In de tussentijd kunnen wij dan op dat stuk de busbaan opbreken en de nieuwe weg aanleggen. Als de werkzaamheden aan de busbaan klaar zijn, gaat de bus over de nieuwe weg rijden. We breken de tijdelijke inrit dan weer af en leggen de definitieve inrit aan.

Roerdomppad

Het werk aan het Roerdomppad schiet al aardig op. De stoep is opnieuw aangelegd en de onderlaag voor het nieuwe fietspad is klaar. Als we eind februari de tijdelijke inrit bij Polderland gaan asfalteren, leggen we hier ook meteen de eerste laag asfalt aan. Vanaf 23 februari om 17.00 kunnen voetgangers en fietsers weer gebruikmaken van het Roerdomppad. We komen nog een keer terug om de rode bovenlaag van het fietspad aan te leggen.

Foto 1 

Foto 2

26 januari 2024

Aalscholverpad 

We zijn op 8 januari bij het Aalscholverpad ter hoogte van Akkerland en Meelbeskamp begonnen met het opnieuw aanleggen van het fietspad en voetpad. Fietsers en voetgangers leiden we tijdelijk om.  

Eind februari zijn het fietspad en voetpad langs het Aalscholverpad af. Het asfalt van het fietspad is dan nog zwart van kleur. De kenmerkende rode bovenlaag en de belijning brengen we in de lente aan, tegelijk met een aantal andere fietspaden in de omgeving. 

In maart en april gaan we aan de slag met de huidige busbaan ter hoogte van Ringkade en Polderland. De bus rijdt dan tijdelijk over het fietspad langs de Ringkade. In de tussentijd kunnen wij dan op dat stuk de busbaan opbreken en de nieuwe weg aanleggen. In mei en juni werken we aan de huidige busbaan ter hoogte van Havikskruid en Speenkruid. Het is de bedoeling dat de nieuwe weg voor de zomervakantie helemaal af is. 

VDZVDZ2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roerdomppad 

Bij het vernieuwen van de fietspaden kijken we iets verder dan de grenzen van het project. Bijvoorbeeld naar het Roerdomppad, tussen Polderland en het bruggetje naar station Diemen Zuid. Dat is nu nog een fietspad met tegels. Veel tegels zijn versleten of liggen scheef. Nu we toch bezig zijn met het asfalteren van de fietspaden in Diemen Zuid, nemen we dit stukje gelijk mee. Straks fietst u dus over rood asfalt vanaf station Diemen Zuid, onder het tunneltje door naar Polderland. Ook de stoep naast het fietspad leggen we opnieuw aan. 

De werkzaamheden zijn begonnen op maandag 22 januari. Fietsers en voetgangers leiden we tijdens de werkzaamheden om. Eind februari zijn we klaar en dan kunnen fietsers en voetgangers gebruik maken van het nieuwe Roerdomppad. Ook hier fietsen de fietsers eerst nog even over zwart asfalt. De rode bovenlaag brengen we later aan. 

VDZ3

VDZ4

Bomen 

Helaas moeten we een aantal bomen kappen of verplaatsen. Een aantal bewoners heeft bezwaar gemaakt tegen de verleende kapvergunning. Zij zijn bezorgd over de gevolgen van de kap voor de dieren in het gebied, zoals vleermuizen, vogels en egels. Royal Haskoning DHV heeft daarom extra onderzoek uitgevoerd in de buurt. 

Uit het onderzoek blijkt dat er geen vleermuizen verblijven in de bomen die we gaan kappen. Ze gebruiken de bomenrij ook niet als vliegroute. Met het verwijderen van deze bomen bedreigen we ook geen andere diersoorten. 

Nu we zeker weten dat we de flora- en faunawetgeving niet overtreden, starten we binnenkort met het kappen en verplanten van de bomen. In totaal gaan we 47 bomen kappen en 30 bomen verplanten. Tijdens het project planten we 170 nieuwe bomen in het gebied. 

28 december 2023

Het begin is er! 

De riolering ter hoogte van de Ringkade en Polderland is vervangen en de straat is weer dicht. We hebben een nieuwe stoep aangelegd en op dinsdag 19 december is de eerste laag asfalt van het nieuwe fietspad gemaakt. De komende weken kunnen fietsers al gebruik maken van het nieuwe fietspad. Het asfalt van het fietspad is nu nog zwart van kleur. De kenmerkende rode bovenlaag brengen we later aan. 

Foto 1_december

In maart gaat het fietspad weer even dicht voor fietsers. Dan rijdt de bus er namelijk een aantal weken overheen. In de tussentijd kunnen wij dan de busbaan opbreken en de nieuwe weg aanleggen. Als we daarmee klaar zijn, gaat de bus over de nieuwe weg rijden en is het fietspad weer van de fietsers. 

In die fase brengen we ook de rode bovenlaag en de belijning aan. Als we dat nu al zouden doen, dan kan de bus de bovenlaag beschadigen. De zwarte laag asfalt is iets dikker gemaakt dan normaal, om te zorgen dat die het gewicht van de bus kan dragen. 

Foto 2_december

Op naar fase 2… 

In de kerstvakantie liggen de werkzaamheden twee weken stil. Vanaf 8 januari gaan we weer verder. Liander is bijna klaar met het vervangen van de gasleiding aan het Aalscholverpad. Vanaf 8 januari gaan we op het Aalscholverpad ter hoogte van Akkerland en Meelbeskamp het fietspad en voetpad opnieuw aanleggen. In maart zijn we daar mee klaar en gaan we verder met de huidige busbaan. 

Foto 3_decemberFoto 4_december

27 november 2023

Riolering

Halverwege oktober is de aannemer begonnen met de werkzaamheden. De eerste stap is het vervangen van de riolering ter hoogte van de Ringkade en Polderland. Daarvoor hebben we het fietspad en de stoep moeten opbreken. Bewoners kunnen via rubberen loopmatten hun voordeuren bereiken. 

Foto 1 - kleiner

Er liggen op deze plek twee rioolstelsels naast elkaar: een regenwater- en een vuilwaterriool. We vervangen ze allebei. Het hemelwaterriool wordt een DIT-riool: dat staat voor Drainage, Infiltratie en Transport. Het bijzondere aan dit riool is dat er allemaal kleine gaatjes in de buis zitten. Op de foto’s kan je dat goed zien. Door deze gaatjes kan regenwater vanuit de buis in de bodem trekken. Dat is handig in droge periodes, want daardoor blijft de bodem vochtig. Goed nieuws voor bomen en planten, zeker nu de zomers steeds warmer en droger worden. Het systeem werkt ook andersom: in natte periodes kan er grondwater vanuit de bodem de buis in trekken. Hierdoor voorkomen we dat de bodem té nat wordt. 

Foto 2 - kleinerFoto 3 - kleiner

In december zijn we klaar met het vervangen van het riool langs de Ringkade en Polderland. We maken dan een nieuwe stoep en asfalteren de eerste laag van het nieuwe fietspad. In de Kerstperiode kunnen voetgangers en fietsers hier weer overheen. 

Bomen

Tijdens de werkzaamheden proberen we hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Dat geldt voor de bewoners, maar ook voor onze bomen. Bestaande bomen in de buurt van de werkzaamheden zijn ingepakt om te voorkomen dat ze schade oplopen.

Foto 4 - kleiner

Helaas moeten we ook een aantal bomen kappen of verplaatsen. Een aantal bewoners heeft bezwaar gemaakt tegen de verleende kapvergunning. Zij zijn bezorgd over de gevolgen van de kap voor de dieren in het gebied, zoals vleermuizen, vogels en egels. Daarom hebben we Royal Haskoning DHV opdracht gegeven om extra onderzoek te doen in de buurt. We kappen geen bomen voordat we zeker weten dat we de flora- en faunawetgeving niet overtreden. 

Gasleiding

We zijn niet de enigen die in Diemen Zuid aan het werk zijn: momenteel is Liander namelijk bezig met het vervangen van de gasleiding bij het Aalscholverpad. Als Liander daarmee klaar is, kunnen we daar begin 2024 het nieuwe fietspad aanleggen. 

Foto 5 - kleiner

 

Wat vooraf ging

Voordat we deze aanpassingen konden doen, moesten we een nieuw bestemmingsplan en een ontwerp maken. Hieronder vindt u meer informatie over deze twee onderdelen van het project: 

  1. Bestemmingsplanprocedure 
    Het nieuwe bestemmingsplan is inmiddels vastgesteld. Op deze pagina kunt u lezen hoe het proces is verlopen. 

  1. Ontwerpprocedure 
    Het ontwerp is inmiddels vastgesteld. Op deze pagina kunt u lezen hoe we tot het ontwerp zijn gekomen. 

Ontwerp

De presentatietekening van het definitief ontwerp is te zien via de volgende link

Heeft u moeite met het bekijken van deze plattegrond, mail dan naar info@diemen.nl of bel naar (020) 31 44 888. 

Er is ook een technische uitwerking van het definitief ontwerp en een uitwerking van de beplanting en de verblijfsplekken ontwerpnotitie gemaakt. Deze uitwerkingen zijn via de volgende pagina te vinden, Bijlage 2 – Definitief ontwerp ‘Aanpassing verkeersstructuur Diemen Zuid’ en Bijlage 4 – Uitwerking beplanting en verblijfsplekken ‘Aanpassing verkeersstructuur Diemen Zuid’. 

Planning

Onze aannemer Heijmans Infra B.V. voert het project uit. Ze werken daarbij in verschillende fases. De werkzaamheden beginnen in oktober 2023 en zijn klaar in 2025. 

Onderstaande planning is onder voorbehoud van wijzigingen. De planning geeft aan waar we op welk moment aan het werk zijn. Nadat een fase is afgerond, is de weg niet altijd meteen beschikbaar voor de uiteindelijke gebruikers. Soms moet bijvoorbeeld de bus een tijdje gebruik maken van het fietspad. Fietsers moeten dan wat langer omfietsen. 

Fase 1: Aalscholverpad en Roerdomppad ter hoogte van Ringkade en Polderland. 
Planning: Oktober - december 2023. 

Fase 2: Aalscholverpad ter hoogte van Akkerland en Meelbeskamp. 
Planning: Januari 2024 - maart 2024. 

Fase 3: Busbaan ter hoogte van Ringkade en Polderland. 
Planning: Maart - april 2024. 

Fase 4: Busbaan ter hoogte van Havikskruid en Speenkruid en Aalscholverpad ter hoogte van Beukenhorst. 
Planning: Mei - juni 2024. 

Fase 5: Kruising Boven Rijkersloot-Speenkruid. 
Planning: Juni - juli 2024. 

Fase 6: Boven Rijkersloot ter hoogte van Zwembad. 
Planning: Derde kwartaal 2024. 

Fase 7: Rotonde Boven Rijkersloot-Beukenhorst en aansluiting Diemerbrug. 
Planning: Oktober 2024 - februari 2025. 

Fase 8: Boven Rijkersloot ter hoogte van Bomenrijk. 
Planning: Februari 2025 - april 2025. 

Werkzaamheden nutsbedrijven

Op sommige plekken verleggen nutsbedrijven kabels en leidingen. Dat is nodig om het ontwerp voor de verkeersstructuur uit te voeren. Daarom kan het gebeuren dat nutsbedrijven nu al aan het werk zijn op plekken waar wij voorlopig nog niet werken. 

Bomen

Helaas moeten we een aantal bomen kappen of verplaatsen. Sommige bomen kunnen niet blijven staan als we het werk uitvoeren. Andere bomen moeten we kappen omdat ze in slechte staat zijn. We hebben een vergunning aangevraagd om 47 bomen te kappen en 30 bomen te verplanten. Op 12 september 2023 is de vergunning verleend. We planten tijdens het project 170 nieuwe bomen in het gebied. 

Een aantal bewoners heeft bezwaar gemaakt tegen de kapvergunning. Op 12 december zijn de bezwaren behandeld door de bezwaarschriftencommissie. Op 17 januari heeft de commissie geadviseerd om het besluit om de vergunning te verlenen in stand te houden. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit advies overgenomen. Op 26 februari zijn we met de kap- en verplantwerkzaamheden begonnen. 

Geluidswerende maatregelen voor sommige woningen

We gaan de busbaan aanpassen en openstellen voor autoverkeer. Dat zorgt ervoor dat op deze plek in de toekomst meer verkeer rijdt. We leggen de nieuwe weg op sommige plekken verder van de woningen af. En we voeren een maximumsnelheid in van 30 kilometer per uur. Het bureau Royal HaskoningDHV heeft onderzocht wat het gevolg is voor het geluid in de woningen in heel Diemen Zuid. Het blijkt dat het aantal woningen waar het geluid afneemt groter is dan het aantal woningen waar het geluid toeneemt. De wijk Diemen Zuid als geheel gaat er dus op vooruit met de plannen. Maar we begrijpen dat het vervelend is voor de bewoners van woningen waar het geluid wel toeneemt als er geen maatregelen worden genomen. De gemeente is niet verplicht om maatregelen te nemen, maar we bieden dat wel aan voor sommige woningen. Hieronder leest u daar meer over. 

De wet geluidhinder geldt niet bij wegen waar je maar 30 kilometer per uur mag rijden. Daarom is de gemeente niet verplicht om maatregelen te nemen. Toch willen we de hoeveelheid geluid beperken voor bewoners waar het geluid het meest toeneemt. Om te bepalen waar dat is, gebruiken we de regels uit de wet geluidshinder. Royal HaskoningDHV heeft ook onderzocht welke maatregelen nodig zijn om het geluid te beperken. Dat verschilt per woning. 

Het onderzoek van Royal HaskoningDHV

​​Bij het onderzoek is de situatie in 2015 vergeleken met de verwachting voor 2030. Bij 37 woningen in de buurt van de busbaan verwacht Royal HaskoningDHV dat het geluid toeneemt met 2 tot 4 decibel. Bij de andere woningen in Diemen Zuid verwachten de onderzoekers dat het geluid minder toeneemt of juist afneemt. Het geluid in de woningen in de buurt van de busbaan wordt maximaal 52 decibel. 

Maatregelen

Volgens de wet geluidhinder mag het geluid niet toenemen met meer dan 5 decibel. De wet zegt ook dat het geluid niet meer mag worden dan maximaal 63 decibel. De plannen zijn dus toegestaan, ook als de wet geluidhinder wel zou gelden. Volgens de wet geluidhinder moet er wel worden nagedacht over maatregelen bij de 37 woningen waar het geluid toeneemt met 2 tot 4 decibel. Omdat de gemeente heeft besloten om wel de regels uit de wet geluidhinder toe te passen, biedt de gemeente aan om deze woningen beter te isoleren tegen geluid. De gemeente regelt en betaalt de geluidswerende maatregelen. 

We hebben brieven gestuurd naar de bewoners van de woningen waar maatregelen nodig zijn. In die brieven leggen we uit hoe we de maatregelen willen uitvoeren. Eigenaren mogen ons aanbod ook afwijzen. 

Hinder en overlast

Soms werkt de aannemer heel dicht bij huizen of kunnen bewoners een tijdje niet voor hun deur parkeren. Dat is vervelend voor de bewoners om wie het gaat. De aannemer doet natuurlijk zijn best om zo min mogelijk hinder en overlast te veroorzaken en het ongemak zo kort mogelijk te laten duren. Voor vragen en opmerkingen over hinder en overlast kunt u bellen naar (020) 31 44 888. 

Vragen

Voor vragen kunt u mailen naar info@diemen.nl of bellen naar (020) 31 44 888.