Archief van de gemeente

Het gemeentearchief bevat alle oude en nieuwe administratieve documenten van de gemeente. Voor het bekijken van documenten neemt u contact op met het gemeentearchief.

Gemeente Diemen beschikt zelf over een archiefbewaarplaats. De archieven t/m 1999 zijn grotendeels openbaar en in te zien. Er is echter geen gemeentearchivaris aangewezen. Voor een bezoek moet u een afspraak maken met de medewerker archief. 

In het gemeentearchief kunt u documenten terugvinden. Bijvoorbeeld de huwelijksakte van uw grootouders of historische informatie over de gemeente. Openbare akten vindt u meestal ook op de website Wiewaswie.nl.

Niet alle akten zijn openbaar. Akten van de burgerlijke stand worden pas na een bepaalde periode openbaar. De volgende termijnen gelden:

  • geboorteakten: 100 jaar
  • huwelijksakten: 75 jaar
  • overlijdensakten: 50 jaar

Op de website van het Stadsarchief Amsterdam staan de inventarissen van de archieven van de gemeente Diemen, deze kunt u voor een bezoek raadplegen. De dossiers die u wilt in zien kunt u van tevoren doorgeven, zodat deze bij uw bezoek klaarliggen.

Dossiernummer 30545:

Archief van Schout en Gerecht, Municipaliteit en Gemeentebestuur van Diemen 1584 - 1812

Dossiernummer 30546:

Archief van de gemeente Diemen 1813 - 1987 

De Historische Kring Diemen, opgericht in 1991, is een enthousiaste vereniging met meer dan 500 leden die zich bezighoud met de geschiedenis van Diemen. De Historische Kring Diemen beschikt ook over een uitgebreide fotocollectie.

Stamboomonderzoek/genealogisch onderzoek is informatie uit het gemeentelijk archief inzake akten en registers van de burgerlijke stand. De gemeente beheert sinds circa 1811 registers burgerlijke stand en andere registers, onder andere het bevolkingsregister vanaf 1850.

Aktes die zijn in te zien:

  • Geboorteaktes van 1811-1916
  • Huwelijksaktes van 1811-1941
  • Overlijdensaktes van 1811-1966 

Voor recente informatie uit de bevolkingsregisters moet u een afspraak te maken met Team Burgerzaken.  

Wat zijn de voorwaarden?

De belangrijkste voorwaarden voor het inzien van het gemeentearchief zijn:

  • De stukken die u wilt inzien zijn openbaar.
  • U bezoekt het gemeentearchief onder toezicht van een gemeentearchivaris.
  • U heeft een geldig identiteitsbewijs bij u.

Wat zijn de bezoektijden?

Bezoektijden gemeentelijk archief:

  • Dinsdag t/m donderdag 09:00 - 16:00 uur
  • Vrijdag 09:00 – 12:30 uur

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op met team Klant Contact Centrum van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.


     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl