Oplaadpunt voor elektrische auto aanvragen

U kunt een openbaar oplaadpunt voor een elektrische auto aanvragen. Dit doet u bij de Metropool Regio Amsterdam elektrisch (MRA-e).

Hoe werkt het?

De gemeente stimuleert elektrisch rijden door meer openbare oplaadpunten te realiseren.

De gemeente bepaalt de plaats van de laadpaal in de buurt van uw woning of bedrijf. Staat de laadpaal in een betaald parkeren gebied dan moet u tijdens het laden ook parkeerbelasting betalen. In de blauwe zone kunt u gebruik maken van een parkeerschijf of van de ontheffing voor de blauwe zone.

Wat zijn de voorwaarden?

De voorwaarden aanvragen openbaar laadpunt:

  • U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein
  • U heeft een elektrische auto die minimaal 45 kilometer volledig elektrisch kan rijden
  • U bent voor het parkeren afhankelijk van een openbare parkeerplaats

Voldoet u aan deze voorwaarden? Dan kunt u een openbaar laadpunt aanvragen bij Metropool Regio Amsterdam Elektrisch. Deze beheert en plaatst in overleg met de gemeente de laadpalen.

Kunt u bezwaar maken?

Voor het plaatsen van een laadpaal is een verkeersbesluit nodig. Tegen zo'n besluit kunt u bezwaar maken.

Hoe gaat de gemeente met uw persoonsgegevens om?

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Waar kunt u meer informatie vinden?

  • Houd er rekening mee dat het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte lang kan duren. Vanaf de aanvraag kost de voorbereiding, de wettelijke bezwaartermijn van het verkeersbesluit en de aanleg van de aansluiting zes tot negen maanden. 
  • Wilt u een laadpunt op eigen terrein van uw woning of bedrijf? Dan hoeft u dit niet te melden of aan te vragen bij de gemeente. Dit regelt u zelf bij een van de leveranciers van laadpalen.

Meer informatie voor VvE's over laadpalen in parkeergarages is te vinden op deze website.

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op met team Klant Contact Centrum van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.


     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl