Overlijden, aangifte doen

Wanneer iemand is overleden, moet hiervan aangifte worden gedaan bij de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente zorgt ervoor dat het overlijden van deze persoon wordt verwerkt in de burgerlijk stand en Basisregistratie personen (BRP). 

Als de persoon niet in Diemen woonachtig is, wordt dit doorgegeven aan de gemeente waar hij of zij staat ingeschreven.

Bent u een uitvaartondernemer? Dan kunt u online aangifte doen van overlijden. Uitvaartondernemers kunnen ook aangifte doen van overlijden bij het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken.

Heeft u bij de gemeente Diemen nog geen online aangifte gedaan met E-Herkenning? Dan bent u nog niet bekend in ons systeem. Neem daarvoor contact op met Burgerzaken via burgerzaken@diemen.nl.

Online aangifte door uitvaartondernemers

Afspraak maken nabestaanden

Hoe doet u aangifte van overlijden?

  • U doet aangifte in de gemeente van overlijden.
  • Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. En niet eerder dan 36 uur. 
  • U doet aangifte bij het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Dit kan op maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 15.30 uur. 

Wat heeft u nodig? 

  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
  • Een verklaring van overlijden. Deze krijgt u van de arts.
  • De B-envelop (envelop voor het Centraal Bureau voor de Statistiek met daarin een geneeskundige verklaring over de doodsoorzaak).

Bij een onnatuurlijk overlijden heeft u een verklaring van geen bezwaar tot crematie/begrafenis nodig. Deze wordt afgegeven door de officier van justitie. 

Een afschrift of uittreksel van een overlijdensakte kost €14,30 per stuk.