Let op: op vrijdag 24 januari kunt u vanaf 15.30 uur geen gebruik maken van DigiD op de website van de gemeente Diemen vanwege technisch onderhoud. Dit duurt mogelijk tot en met 25 januari.
Inspraakverslag verordening Vervoer naar en van school d
Inspraakverslagconcept verordening Vervoer naar en van
school
gemeente Diemen 2024
De inspraakperiode voor de verordening
Vervoer naar en van school was van woensdag 6 maart tot en met
woensdag 27 maart. In dit verslag staat de reactie van het college
van Diemen op de ingekomen reacties. Ook zijn de wijzigingen aande
concept verordening Vervoer naar en van school opgenomen.
Inhoud
Bekendmaking
In het DiemerNieuws en op de gemeentelijke website is bekend
gemaakt wat de mogelijkheden van inwoners zijn voor inspraak op de
concept verordening Vervoer naar en van school 2024 gemeente
Diemen. In bijlage 1 staat het tekstbericht dat in het DiemerNieuws
en op de gemeentelijke website is gepubliceerd.
Informatie aan ouders
Ouders die in het schooljaar 2023-2024 gebruikmaken van het leerlingenvervoer zijn op dinsdag vijf maart geïnformeerd over het inspraakproces. Ouders ontvingen een mail met daarin een brief en de concept verordening Vervoer naar en van school. In de brief stond uitleg over het inspraakproces en een samenvatting van wat er wel en niet verandert in de vervoersvoorziening naar en van school. In bijlage 2 staat de brief die ouders hebben ontvangen.
De volgende reacties van ouders en inwoners zijn binnengekomen per
telefoon of per mail.
Nr. |
Reacties van ouders |
Reactie van het college
|
1. |
Voor een aantal ouders is er onduidelijkheid vanaf wanneer de nieuwe regels effect hebben op hun eigen situatie. Ouders mailen en bellen dat ze weten dat de nieuwe verordening (waarschijnlijk) ingaat op 1 juni 2024 en hebben vervolgens de vraag of ze een nieuwe beschikking ontvangen voor het schooljaar 2023-2024. Voor ouders is het niet duidelijk dat de verordening Vervoer naar en van school geldt voor de aanvragen voor het schooljaar 2024-2025.
|
Ieder jaar krijgen
ouders die gebruikmaken van een vervoersvoorziening, een brief in
de maand mei. In deze brief staat informatie over het
aanvraagproces voor een vervoersvoorziening voor het vervoer naar
en van school voor het komende schooljaar. In deze brief komt
duidelijk te staan dat de aanvragen voor het schooljaar 2024-2025
volgens de regels in de verordening Vervoer naar en van school
beoordeeld worden.
|
2. |
Een ouder geeft aan dat de huidige beschikking voor de vervoersvoorziening geldt voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025. De vraag is of er voor het schooljaar 2024-2025 een nieuwe beschikking komt nu er nieuwe regels gelden vanaf 1 juni. Een aantal aanvullende vragen van deze ouder die gaan over de gezinssituatie zijn om privacyredenen niet in dit verslag opgenomen. |
Meerjarige beschikkingen gelden tot de datum die op de beschikking staat. Een nieuwe verordening verandert hier niks aan. |
Reacties inspraakbijeenkomst
De
inspraakbijeenkomst over de conceptverordening was op dinsdag 12
maart 2024.
Op de bijeenkomst waren zeven ouders aanwezig die een beschikking
hebben voor aangepast vervoer voor het schooljaar 2023-2024. In het
onderstaande schema zijn de vragen weergegeven die ouders hebben
gesteld tijdens de inspraakbijeenkomst. Er zijn ‘algemene’ vragen
gesteld en sommige ouders stelden ook vragen over hun persoonlijke
situatie. Ook zijn een aantal verzoeken of constateringen van
ouders opgenomen.
Nr. |
Reacties van ouders |
Reactie van het college |
1. |
Een ouder geeft aan dat er voor dit schooljaar leerlingenvervoer beschikbaar was naar verschillende scholen voor voortgezet onderwijs. In het aanvraagproces in mei 2023 is niet aangegeven dat er alleen aangepast vervoer is naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Het kind van deze ouder heeft nu aangepast vervoer naar een school die niet de dichtstbijzijnde toegankelijke school is. De ouder wil weten of haar kind het leerlingenvervoer behoudt naar de school waar haar kind nu naartoe gaat.
|
Elk jaar doen ouders opnieuw een aanvraag voor een
vervoersvoorziening naar en van school. Dit geldt overigens niet
voor ouders met een meerjarige beschikking.
Schoolwisselingen kunnen een negatief effect hebben op de schoolloopbaan. Het recht op een vervoersvoorziening naar de school waar de leerling al onderwijs volgt, blijft daarom bestaan. Dit uitgangspunt geldt ook voor andere leerlingen die nu recht hebben op een vervoersvoorziening naar een andere school dan de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Voor nieuwe aanvragen wordt alleen een vervoersvoorziening beschikt naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Ouders kunnen hun kind bij een verder weg gelegen school inschrijven, wel moeten ouders dan er rekening mee houden dat naar deze verder weg gelegen school geen vervoersvoorziening wordt toegekend. |
2. |
Gelden de nieuwe regels die in de verordening Vervoer naar en van school staan ook voor het vervoer dat geregeld is via de Wet langdurige zorg? |
Nee, het zijn twee verschillende regelingen. |
3. |
Een ouder vraagt zich af of de gemeente wel kijkt naar wat de individuele situatie is van elke leerling. De regels in de verordening gelden misschien niet voor elk kind. En doet de gemeente wel onderzoek naar wat de situatie van ieder kind is? |
De gemeente gaat in gesprek met alle ouders die een
aanvraag doen voor een vervoersvoorziening naar en van school.
|
4. |
Wat kunnen ouders verwachten als het gaat om het
veranderen van de regels voor deze vervoersvoorziening? De ouder
verwacht continuïteit van de regels.
|
In de verordening staan de regels voor
ondersteuning bij het vervoer naar en van school. De gemeenteraad
moet met de verordening instemmen. De gemeente is verplicht een
regeling te hebben én heeft de mogelijkheid om regels aan te
passen. De regels gelden pas nadat de gemeenteraad met de regels
heeft ingestemd. Ook gelden de nieuwe regels pas voor aanvragen
voor een volgend schooljaar. De gemeente Diemen past de regels elke
drie of vier jaar aan.
|
5. |
Is er wel voldoende personeel bij de OV-coach om leerlingen te helpen bij het leren van zelfstandig reizen? |
De gemeente heeft deze vraag in maart 2024 gesteld.
De OV-coach gaf toen aan voldoende mensen te hebben om ook inwoners
uit Diemen te helpen bij het zelfstandig leren reizen.
|
6. |
Een ouder merkt op dat de reistijd naar school
belangrijk is om mee te nemen in de afweging of een leerling wel of
niet zelfstandig naar school kan reizen. In de verordening staat
niet bij welke reistijd een leerling wel of niet zelfstandig naar
school moet reizen. De ouder vraagt of daarover iets opgenomen kan
worden.
|
In de conceptverordening staat in artikel 3.2 lid
2: ‘Voor leerlingen van 11 jaar en ouder is zelfstandig reizen het
uitganspunt, ongeacht de afstand of schoolsoort.
|
7. |
Wat is de aanleiding voor het opstellen van een nieuwe verordening? |
Om de drie of vier jaar past de gemeente Diemen de
verordening aan, zodat de verordening blijft aansluiten bij
(maatschappelijke) ontwikkelingen.
|
9. |
Wat als een leerling van 11 jaar nog niet zelfstandig kan reizen? |
In de verordening staat dat zelfstandig reizen het
uitgangspunt is voor leerlingen van 11 jaar of ouder. Als blijkt
dat een leerling van 11 jaar nog niet zelfstandig naar school kan
reizen dan verwachten we dat ouders brengen en halen. Als ouders
niet kunnen brengen en halen, dan ontstaat er, als voldaan is aan
de voorwaarden in de verordening, recht op aangepast vervoer.
|
10. |
Tip van één van de ouders: geef de volgende keer aan wat de oude regels waren en wat nieuw is in de concept verordening. En communiceer in begrijpelijke taal en houdt rekening met anderstaligen. |
Het college neemt deze tip mee voor de volgende keer dat de verordening wordt aangepast. Het college vindt het belangrijk dat inwoners
informatie van de gemeente Diemen ontvangen in begrijpelijke taal.
Daarom is de brief aan ouders over het inspraakproces geschreven op
taalniveau B1. In deze brief worden op pagina 2 ook de
belangrijkste veranderingen samengevat.
|
11. |
Een ouder merkt op dat er veel partijen betrokken zijn bij de keuze en toewijzing van een school. De vraag aan de gemeente is wat de rol van de gemeente in dit proces is. |
De gemeente bepaalt niet welke school(soort)
toegankelijk is voor de leerling. Het Samenwerkingsverband beslist
dit. Het besluit van het Samenwerkingsverband staat op de
toelaatbaarheidsverklaring.
Voor de vervoersvoorziening naar en van school
geldt dat er alleen recht is op een vervoersvoorziening
naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Anders verwoord: je
krijgt alleen ondersteuning naar de toegankelijke school die zo
dicht mogelijk bij huis is.
|
12. |
Wordt er rekening gehouden met het feit dat niet iedere ouder (ook in een tweeoudergezin) het kind kan brengen of halen? |
Na de aanvraag van ouders volgt altijd een gesprek.
Ouders geven aan wat de mogelijkheden van ouders, het kind en het
netwerk van ouders zijn. Ouders tonen soms ook aan wat hun
mogelijkheden zijn door de werkgeversverklaring. De gemeente kan
aanvullend advies vragen aan deskundigen.
|
13. |
Meerdere ouders (die een tweeoudergezin vormen)
geven aan dat het niet reëel is om onderscheid te maken tussen een
eenoudergezin en een tweeoudergezin.
|
Tweeoudergezinnen hebben meer mogelijkheden dan eenoudergezinnen. Een tweeoudergezin kan het brengen en halen verdelen over twee ouders. Een ouder in een eenoudergezin kan dit niet. |
14. |
Tijdens de inspraakbijeenkomst ging het gesprek ook meer in het algemeen over de belastbaarheid van ouders (met een kind met een beperking). |
Het college heeft in de verordening Vervoer naar en
van school een aanpassing gemaakt in het aantal uren dat het
college verwacht dat ouders bezig zijn met brengen en halen.
Van een
eenoudergezin wordt verwacht dat de ouder maximaal 8 uur per week
besteedt aan het brengen en halen van alle kinderen in het
huishouden.
Van een tweeoudergezin wordt verwacht dat de ouders maximaal 12 uur per week besteden aan het brengen en halen van alle kinderen in het huishouden. De reden voor deze aanpassing is dat dit een
redelijker aantal uren is. De norm voor tweeoudergezinnen ligt
hoger omdat het brengen en halen verdeeld kan worden over twee
ouders.
In de modelverordening van de VNG staat geen
maximaal urenaantal voor brengen en halen. Van ouders wordt brengen
en halen verwacht tot een (enkele) reistijd van 90 minuten. In de
verordening van Amsterdam wordt brengen en halen verwacht tot een
(enkele) reistijd van 45 minuten en Amsterdam heeft geen maximaal
urenaantal voor brengen en halen.
In Amsterdam kan een gezin dus een enkele reistijd
van 45 minuten hebben, wat resulteert in 3 uur halen en brengen per
dag. Dat is 15 uur per week. In Diemen ontstaat er eerder, namelijk
bij 12 of 8 uur, recht op ondersteuning. In de verordening van
Diemen uit 2019 stond de VNG-norm van 90 minuten enkele reis. In de
verordening 2024 ligt de verwachte inzet van ouders lager dan in de
verordening uit 2019.
|
15. |
Een van de ouders denkt dat de nieuwe regels invloed kunnen hebben op andere ouders die nu geen aanvraag meer durven te doen. |
Het is niet de bedoeling om ouders te ontmoedigen
om een aanvraag te doen. De inzet van het college is om ouders op
een passende manier te ondersteunen en ervoor te zorgen dat er plek
is voor kinderen in het taxivervoer die zonder dit taxivervoer niet
op school kunnen komen.
|
16.. |
Tip van een van de ouders: zorg ervoor dat scholen ouders kunnen informeren over de vervoersvoorziening Vervoer naar en van school. |
De gemeente heeft de basisscholen in Diemen al
geïnformeerd over de verordening Vervoer naar en van school 2024.
|
Hieronder staat welke wijzigingen
in de verordening Vervoer naar en van school zijn opgenomen. In de
was-kolom staat de tekst die in de conceptverordening staat. In de
wordt-kolom staat welke tekst er in (de definitieve versie van) de
verordening Vervoer naar en van school staat. In de Reacties via
mail/telefoon en Reacties Inspraakbijeenkomst staat waarom besloten
is tot een wijziging van de tekst.
Was |
Wordt |
In artikel 3.2 lid 2 stond: ‘Voor
leerlingen van 11 jaar en ouder is zelfstandig reizen het
uitganspunt, ongeacht de afstand of schoolsoort. Voor leerlingen
onder de 11 jaar beoordelen ouders zelf of zij de leerling brengen
en halen, of zelfstandig laten reizen.’
|
In artikel 3.2 lid staat: ‘Voor leerlingen onder de 11 jaar beoordelen ouders zelf of zij de leerling brengen en halen, of zelfstandig laten reizen. Voor leerlingen van 11 jaar of ouder is zelfstandig reizen het uitgangspunt. Een leerling wordt alleen geacht zelfstandig naar school te reizen voor zover de school voor de leerling lopend, per fiets of met openbaar vervoer en veilig, binnen acceptabele tijd en met acceptabele inspanning bereikbaar is. Het college stelt hierover nadere regels.’ |
In artikel 3.3 lid 3 stond: ‘Van elke ouder wordt verwacht dat hij of zij maximaal 10 uur per week besteedt aan het brengen en halen van alle kinderen in het huishouden.’ |
In artikel 3.3. lid 5 bij c en d staat: ‘Van een eenoudergezin wordt verwacht dat de ouder maximaal 8 uur per week besteedt aan het brengen en halen van alle kinderen in het huishouden. Van een tweeoudergezin wordt verwacht dat de ouders maximaal 12 uur per week besteden aan het brengen en halen van alle kinderen in het huishouden. |
In artikel 4.6 lid 2 stond: ‘De
Verordening Leerlingenvervoer Gemeente Diemen 2019 blijft van
toepassing op vervoersaanvragen die betrekking hebben op het
schooljaar 2023/2024.’
|
In artikel 4.6 lid 2 staat: ‘De verordening Leerlingenvervoer gemeente Diemen 2019 blijft van toepassing op vervoersaanvragen verstrekt op basis van de verordening Leerlingenvervoer gemeente Diemen 2019, totdat de voorziening afloopt dan wel het college een nieuw besluit heeft genomen waarbij het besluit waarmee deze voorziening is versterkt wordt ingetrokken, herzien of beëindigd.’ |
Het college heeft besloten tot het
uitvoeren van onderstaande actiepunten naar aanleiding van het
inspraakproces.
Ouders ontvangen ieder jaar in mei een brief. In deze brief staat
informatie over het aanvraagproces voor een vervoersvoorziening
naar en van school voor het nieuwe schooljaar.
Op basis van de vragen en opmerkingen van ouders tijdens het
inspraakproces wordt in deze brief ook gemeld dat:
-voor aanvragen voor het schooljaar 2024-2025 de regels van de
verordening Vervoer naar en van school gelden;
-dat vanwege de nieuwe regels het zo kan zijn dat ouders een vergelijkbare aanvraag indienen en andere ondersteuning toegewezen krijgen;
-ouders met een meerjarige
beschikking zorgvuldig moeten kijken tot wanneer de
vervoersvoorziening is toegewezen. En dat ouders geen nieuwe
aanvraag hoeven te doen vanwege een nieuwe verordening;
-wanneer een leerling onderwijs volgt op een andere school dan de
dichtstbijzijnde toegankelijke school het recht op een
vervoersvoorziening naar deze school blijft bestaan. Voorwaarde is
dat opnieuw een vervoersvoorziening wordt toegewezen.
-bijlage 1: Tekstbericht
DiemerNieuws en gemeentelijke website.
-bijlage 2: Brief ouders conceptverordening Vervoer naar en van
school.
9