Bijlage 1 – Reactieverslag VO Johan van Soesdijkstraat






Reactieverslag bij voorlopig ontwerp Johan van Soesdijkstraat Afbeelding 1


In dit document staan de reacties van bewoners op het voorlopig ontwerp voor de Johan van Soesdijkstraat. De reacties zijn voorzien van een antwoord van de gemeente.

De reacties zijn in dit verslag zoveel mogelijk anoniem gemaakt (bijvoorbeeld door adressen of namen te verwijderen).


Reactie bewoner op vragenlijst

Antwoord gemeente

Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Veel aandacht voor groen, dat het aantal parkeerplaatsen gelijk blijft en de containers worden verplaatst.


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Het aantal fietsparkeerplaatsen. 2 fietsparkeernietjes per adres is veel te weinig. Bij ons huisnummer, staan alleen al 7 fietsen voor de deur en een zelfde aantal bij andere. Als ook nog de fietsparkeerplaatsen verdwijnen in het midden van de straat, dan zullen er nog meer fietsen op de stoepen staan met verrommeling tot gevolg.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Elektrische oplaadpunten voor auto's.



Per nietje kunnen twee fietsen staan. Er is nog per voortuintje gekeken of er meer nodig zijn. Daarnaast voegen we fietsparkeerplaatsen op de parkeerplaats toe.



Het aantal elektrische oplaadpunten blijft gelijk aan de huidige situatie. De locatie is te zien op het definitief ontwerp. Extra oplaadpunten plaatsen we als bewoners deze aanvragen.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

-

Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

De kunstzinnige zitbankjes niet plaatsen, dit zal precies voor balkonnen zijn en kan overlast veroorzaken, wandelend publiek is leuk maar niet gaan hangen.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

-









We hebben veel opmerkingen gekregen over de kunstzinnige bankjes. We hebben besloten om dit voor nu buiten het project te laten. We gaan nog verder onderzoek doen naar de manier waarop we kunst een plek kunnen geven in het gebied. We komen hier op een later moment bij de bewoners op terug.




Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Veel aandacht voor natuur. Mooi aangezicht als je Diemen in rijdt met alle bloesembomen. Fijn dat er een looppad gemaakt wordt.


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Ja helaas ben ik niet te spreken over het kunstwerk met zitplekken. Ja! tegen het kunstwerk, heel mooi. Maar nee tegen het feit dat het een kunstwerk met zitplekken is. Ik ben bang dat hier veel jongeren dankbaar gebruik van maken na 9 uur in de avond. Dat zou ik wel hebben gedaan toen ik nog jong was. Er stonden meer dan een jaar containers voor ons huis i.v.m. het bouwen naast ons. We konden toen, helaas, woord voor woord horen wat er beneden werd gezegd. En dat was natuurlijk overdag. Dus voor onze rust graag een kunstwerk zonder zitmogelijkheden. Of kan het verplaatst worden naar een andere plek? wat verder bij het huizenblok vandaan.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Het zou mooi zijn als er een looppad gemaakt wordt op de parkeerplaats richting de prullenbak.



We hebben veel opmerkingen gekregen over de kunstzinnige bankjes. We hebben besloten om dit voor nu buiten het project te laten. We gaan nog verder onderzoek doen naar de manier waarop we kunst een plek kunnen geven in het gebied. We komen hier op een later moment bij de bewoners op terug.


Je kan naar de ondergrondse containers lopen zonder door het groen te moeten lopen. Er komt geen los voetpad naar de ondergrondse containers.





Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

kunst en ontmoetingsplek- indeling parkeerplaatsen


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Meer afval containers


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

-





Er komt een ondergrondse container voor papier bij.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Fruitbomen en bloeiende planten, groen dak transformatorhuisje


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Wij willen graag dat het groene dak op het transformatorhuisje wordt gerealiseerd.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Wij missen een invalide parkeerplaats.





Liander heeft toegezegd het transformatorhuisje te vergroenen. We weten nog niet wanneer Liander dit gaat uitvoeren.


Invalideparkeerplaatsen plaatsen we alleen op aanvraag en zijn op kenteken. U kunt deze bij de gemeente aanvragen.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Lekker veel groen en een mooi aangezicht als je Diemen in rijdt.


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Wij zijn groot voorstander voor een kunstobject in het nieuw te maken stadsparkje, maar graag zonder zit mogelijkheid. (hier hebben wij van meerdere directe buren klachten over gehoord) Er stonden tot voor kort bouwketen op deze locatie en die hebben wat ons betreft al tot genoeg overlast geleid, elk gesprek dat gevoerd werd bij de keten was te horen in onze woning. Als op de zelfde locatie een "zit/hang" mogelijkheid wordt gecreëerd kunnen wij ook deze gesprekken/muziek/overlast horen en dit zal zeer waarschijnlijk ten kosten gaan van ons woongenot. - De groene "parkeervakken" zou ik persoonlijk verplaatsen van onder de lantaarnpalen naar onder de bomen, dit omdat deze parkeerplekken onder de bomen niet geliefd zijn bij bewoners, het parkeren onder de bomen levert vaak een behoorlijk vieze auto op door de vogels die de auto goed weten te vinden met hun uitwerpselen, als deze niet-geliefde parkeerplekken al voorzien zijn van bosjes blijft er genoeg plek over om te parkeren op de plekken waar je auto wel schoon blijft.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

graag wat aandacht voor het weg spoelen van het zand. aan de voorzijde van de garageboxen wordt vrij regelmatig wat zand aangevuld omdat hier de grond vermoedelijk onder de funderingen spoelt, het lijkt mij verstandig om hier een structurele oplossing voor de zoeken





We hebben veel opmerkingen gekregen over de kunstzinnige bankjes. We hebben besloten om dit voor nu buiten het project te laten. We gaan nog verder onderzoek doen naar de manier waarop we kunst een plek kunnen geven in het gebied. We komen hier op een later moment bij de bewoners op terug.


Op de plek waar we lantaarnpalen plaatsen, is geen ruimte voor een parkeerplaats. Het risico op botsingen tussen auto’s en de paal is dan te groot. Daarom richten we deze plekken groen in.







Bij de aanleg neemt de gemeente maatregelen om uitspoeling te voorkomen.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Lijkt er goed uit te zien, echter momenteel worden er, zo lijkt het, parkeerplaatsen aangelegd terwijl op het voorlopig ontwerp daar groen staat gepland. Sowieso lijkt me de ingang erg krap....Al het verkeer in en uit gaat daar langs.


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Ik zag dat er onder de grote bomven ook nog iets van groen komt wat weer een aantal parkeerplaatsen wegneemt. Die bomen zijn ongelooflijk groot en geven veel groen in de zomer. Dit lijkt me genoeg. Ik zie vaak dat planten stroken/bakken snel verwaarloost eruit zien dan lijkt me beter om er geen groen te doen, maar parkeerplaatsen.....die hebben we genoeg nodig. Verder heb ik de vraag neergelegd of de bomen die aan de kant van de Hartveldse weg staan, de eerste twee bomen het dichtst bij het nieuwe gebouw, verplaatst kunnen worden ....Ze staan erg dicht bij de appartementen en ze nemen naast het zicht wat het nieuwe gebouw al wegneemt, ook veel zicht weg.....vooral bij degenen die pal naast het gebouw wonen.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Kan ik zo niet zeggen.



We hebben wat geschoven met groen en parkeervakken ten opzichte van het voorlopig ontwerp om genoeg parkeerplaatsen te realiseren.


Om de bomen op de parkeerplaatsen een nog betere plek te geven om te kunnen groeien is het belangrijk dat er zo min mogelijk bestrating omheen ligt. Daarom is de keuze gemaakt om deze grote groenvakken onder de bomen te maken.

Ook schuiven de parkeerplaatsen op ten opzichte van de gevel zodat we haakse parkeervakken aan de weg kunnen realiseren. Dit zorgt ervoor dat de bomen niet meer in een lijn tussen parkeervakken kunnen staan.


De beheerder heeft gekeken naar de twee bomen. Eén boom is gezond en blijft staan. Één boom is niet gezond en gaan we weghalen. Er komt een nieuwe boom voor in de plaats die verder van het gebouw komt te staan.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Fijn dat het parkeerterrein eindelijk gerenoveerd wordt. En dat er weer een atlasceder bij de twee andere atlasceders komt. En blij met bloesemboompjes. Verzoek: een roze meidoorn bij nummer 47?


Wat kan er nog beter aan het voorlopig ontwerp?

Plantsoenzijde: een bankje staat langs de weg met mooi uitzicht waar regelmatig wandelaars zitten. Het andere bankje staat op bij kinderspeelplaats, wat verscholen. Dit bankje trekt veel hangspul die afval achterlaten. En op parkeerplaats wordt al tientallen jaren gedeald. Ondanks vele meldingen van bewoners heeft de gemeente dit niet kunnen stoppen. Dit stukje, zo dicht tegen Amsterdam aan en nabij alle opritten naar diverse snelwegen trekt veel criminelen aan. En handhaving lijkt hier geen grip op te hebben.

In het VO staan twee bankjes / verblijfplaatsen ingetekend bij de atlasceders. Deze plek is vanaf geen enkele doorgaande openbare weg te zien. Dit is een probleemgevoelig gebied. Het creëren van een afgelegen beschutte verblijfsplek is vragen om moeilijkheden. Verzoek om de bankjes te verplaatsen langs de Hartveldseweg. Een dringend verzoek om de leefomgeving veilig schoon en prettig leefbaar te houden


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Aan de plantsoenkant van nr 39 t/m nr 53 lijkt er geen toegang tot de ruimte achter de heg langs het gebouw voor een hoogwerker. Let ook op de uitstekende balkons die de ruimte tussen de heg en het pand nog verder versmallen.

U geeft aan dat bewoners veel meldingen hebben gedaan over de problemen die u beschrijft. Bij onze collega’s van handhaving en politie zijn geen meldingen bekend over deze plek. We willen graag even met u in gesprek om te achterhalen waar deze meldingen zijn gedaan en waarom ze niet zijn opgepakt. Wilt u ons bellen op (020) 31 44 888 en vragen naar Jeroen Drost?


Het bankje is vanaf de Hartveldseweg te zien. Omdat er rondom het bankje geen hoog groen komt is deze niet verscholen. Als in de toekomst toch blijkt dat hier veel hangjongeren zitten die overlast veroorzaken kunnen we de bankjes alsnog verplaatsen. Het is voor de gemeente dan wel van belang dat er meldingen gemaakt worden.


De ruimte achter het gebouw van nr 39 t/m 53 is in het ontwerp even groot als nu.


Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Ik vind het vooral fijn dat er groot onderhoud plaats vindt, zodat het straks net als het andere deel van Diemen Centrum (bonte) klinkers krijgt, wat een mooi dorps karakter geeft


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Graag nog wat groen vóór de containers (aan huiszijde), klein paadje ernaast. Dan trek je het groen pas echt door. Inzameling kan de bakken er overheen tillen. Ik vraag me nog steeds af of het verstandig is 1 uit-/inrit te verwijderen. Je gaat straat inrijden, bijv. Nr 38. Dan blijkt daar geen plek (want dat kan je niet goed zien aan begin van de straat) en dan gaat men achteruit terug naar inrit óf ze moeten extra keer door de wijk rijden. (Blokje om)- ik zie graag 1 a 2 parkeervakken omgevormd tot parkeervakken voor afwijkende vervoersmiddelen, zoals bakfietsen, scooter, motor. Want de voortuinen zijn daar te klein voor en je wil ze niet op de stoep ivm toegankelijkheid en estetisch. (Dringend. Want laatste stukje niemandsland-stoep wordt nu vergroend)- goed overleg dus over voortuinen in zelfbeheer- de haagbeuk gaat weg. Ik hoop dat er wat leukere diversere beplanting in komt dan (zoals bijv de beplanting in de Burgermeester Bickerstraat, met o.a. vlinderstruiken en siergrassen en andere kruidenrijke beplanting)- graag nu het kan gelijk een drempel aanbrengen in de straat.- in en uitritconstructie staat niet op tekening, maar neem aan dat dit terugkomt.- ik zie een afname van fietsparkeermogelijkheid, ten opzichte van de groei van het aantal bewoners in de omgeving.- er staan 2 electrische laadpalen, waar nu een boom gepland staat.- neem het stukje "groen" wat nodig aan groot onderhoud toe is mee in de scope. Op de hoek A. krijtstraat en Johan van Soesdijkstraat


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Zie hierboven


We plaatsen geen groen voor de containers. Hier is geen ruimte voor en we hebben de ervaring dat extra beschutting ervoor zorgt dat er meer afval naast te container wordt geplaatst.


Het laten vervallen van de tweede inrit is nodig om voldoende parkeergelegenheid en andere voorzieningen te realiseren. De brandweer heeft ook ingestemd. Het zal even wennen zijn. Meestal is op het eerste deel van de Diemerkade ook nog vrije parkeerruimte te vinden.

Beplanting is verder uitgewerkt in het definitief ontwerp. Hij zal aansluiten bij de andere beplanting bij de straatjes aan de Diemerkade.


Parkeren bakfietsten, scooters, motors: dat is een goede suggestie, hier hebben we in het definitief ontwerp plek voor gemaakt.


Er komen twee drempels in de Johan van Soesdijkstraat.


Het aantal elektrische oplaadpunten blijft gelijk aan de huidige situatie. De locatie is te zien op het definitief ontwerp.


Het stuk groen aan de Arent Krijtsstraat nemen we mee in het project. Eén van de bomen die hier staat is in slechte staat. Deze gaan we vervangen.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Veel groen!


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Ik begrijp niet waarom er minder fiets nietjes zijn opgenomen dan in het eerste ontwerp. De mensen die aan hebben gegevens minder fietsnietjes te willen beschikken hoogstwaarschijnlijk zelf over een garage. Niet iedereen heeft dit en de berging is niet makkelijk te bereiken met fietsen door de stenentrappetjes naar de appartementen. Er komen in het nieuwe ontwerp minder fiets nietjes dan dat er nu beschikbaar zijn en alle nietjes zijn nu al overvol. Er is geen plek voor bewoners, laat staan bezoekers. Dit met in ogenschouw nemend dat er nog een groot aantal extra bewoners (en bezoekers) bijkomen door oplevering van het nieuwe complex dat ook deels grenst aan de Johan van Soesdijkstraat.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

-





Er zijn meer fietsnietjes opgenomen in het definitief ontwerp. We hebben gekeken naar de huidige situatie en hoeveel fietsnietjes we verwachten dat er nodig zijn.






Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

Kunst en ontmoetingsplek

Indeling parkeerplaatsen


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Meer afvalcontainers


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

-


Er komt een ondergrondse container voor papier bij.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

De groene strook die aan beide zijden van de Johan van Soesdijkstraat wordt gecreëerd en een aansluiting vormt met de ringdijk vind ik een prachtig plan en geeft een natuurlijk gevoel in de wijk. Dat alle parkeervakken in pianoligging komen op het parkeerterrein is een slimme oplossing om het aantal parkeervakken gelijk te houden maar tegelijkertijd groene zones te hebben tussen die parkeervakken.


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Misschien zou een verkeersdrempel halverwege de Johan van Soesdijkstraat een goede toevoeging zijn voor de verkeersveiligheid (snelheidsbeperking).


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

Het zou goed zijn als nieuwe hagen in de straat wintergroene beplanting zou zijn. Zodat de straat ook een groene uitstraling heeft in de wintermaanden.


Er komen twee drempels in de Johan van Soesdijkstraat.


We zoeken beplanting uit die mooi is in de zomer en beplanting die mooi is in de winter.



Wat vindt u goed aan het voorlopig ontwerp?

dertig jaar geleden heeft er renovatie van de straat plaatsgevonden. Een ruime afschrijvingstermijn. Het is goed te beseffen dat de gemeente verantwoord wil omgaan met de centen van heffingen en uitkering gemeentefonds.

Positieve waardering voor de inzet van Diemens ambtenaren en verschillende onderdelen van het Voorlopig Ontwerp groot onderhoud Johan van Soesdijkstraat. Tevredenheid overheerst, met name voor het opheffen van de zwerfvuil aantrekkende beukenhaag.


Wat kan er beter aan het voorlopig ontwerp?

Wij zijn het eens dat de gevels en daken van het L-vormige gebouw JvS nummers 39-53 voor onderhoud toegankelijk moeten blijven voor machines, hoogwerkers, schaar of bak of hoe dan ook. Bij voorkeur vanaf verschillende richtingen.

Het nieuwgeplaatste transformatiehuisje bij JvS 53 is voorzien van een carré van gewone straattegels op een dun zandlichaam. Hoe bestendig is dat als er een machine langs moet? Kan zo’n machine er ook inderdaad langs, als we rekening houden met de uitstekende balkons?


De geplande bomen bij de kopse kant van JvS 53 belemmeren vrije toegang tot gevel en dak en nemen licht weg van de ramen, zeker als de bomen breeduit tot wasdom komen


De bestaande haag wordt gerooid en vervangen door een duale beplanting weergegeven in onderscheiden kleuren groen voor de haag en de bloeiende heestermix. De tekening maakt wel gewag van een schaal, maar die komt niet tot zijn recht op de beschikbaar gestelde afdruk en nog minder op de digitale weergave. Is de ruimte tussen de nieuwe beplanting en de gevel voldoende voor machines, rekening houdende met de uitstekende balkons?

Dat geldt ook in sterke mate voor de manoeuvreerruimte voor auto’s in de nieuwe configuratie van parkeerplekken, in het bijzonder vanuit de garages, waar bij het (achter)uitrijden pas laat een bochtje ingezet kan worden. Hoe groen en duurzaam is het om steeds weer voorzichtigheidshalve ingewikkelde Y-manoeuvres te moeten maken? De genoemde norm is een ingenieursnorm en zulke normen clashen in de praktijk met de harde psychologische waarheid. Neem wat meer ruimte. Het gaat er niet om te voldoen aan een norm, maar aan een menselijke behoefte.

Onduidelijk is in hoeverre de nieuwe haag en beemstermix de functie van inbraakbeveiliging van de te rooien, brede haag zal overnemen of dat stimulering van wildgroei van afschrikkende planten op eigen grond wenselijk zal blijken te zijn.


Mist u nog iets in het voorlopig ontwerp?

-


We hebben veel opmerkingen gekregen over de kunstzinnige bankjes. We hebben besloten om dit voor nu buiten het project te laten. We gaan nog verder onderzoek doen naar de manier waarop we kunst een plek kunnen geven in het gebied. We komen hier op een later moment bij de bewoners op terug.


De ruimte tussen het transformatorhuisje en de gevel is ongeveer 2,8 meter. Dit is voldoende voor onderhoudsvoertuigen. De uitstekende balkons zitten niet ter hoogte van het transformatorhuisje. Er moet een machine over de bestrating van het transformatorhuis kunnen rijden. Als deze bestrating alsnog kapotgaat, vervangen we deze.


Bij het definitief ontwerp en het plaatsen van de bomen houden we rekening met de ramen die aanwezig zijn. De bomen hebben we in het definitief ontwerp iets verschoven zodat deze niet voor de ramen groeien. We hebben gekozen voor bomen die niet groot worden. Dit zijn bomen van de 3e grootte. De bomen komen op ongeveer 3 meter afstand van de gevel.


De ruimte tussen de nieuwe haag en de bebouwing blijft gelijk. Hierdoor is het gebouw goed te onderhouden, zoals in de huidige situatie.


De afstand tussen de gevel/parkeergarages en de parkeervakken is 6 meter. Dit is voldoende om een garage of parkeervak in- en uit te rijden. Deze afstand is standaard op heel veel plekken in Diemen en Nederland.








We verwachten dat de haag dezelfde bescherming biedt voor inbraakbeveiliging. In de huidige situatie is het ook mogelijk om langs de haag te lopen alleen is dit minder in het zicht. Om het gebouw goed toegankelijk te houden, blijft de haag open aan de zijde van de Johan van Soesdijkstraat 53. In de onderhoudsstrook van het gebouw komt bloemrijk grasland. Met een minimaal maaibeleid is het niet uitnodigend om hier doorheen te lopen.

Reacties bewoner tijdens bewonersbijeenkomst

Reactie gemeente

Verzoek om te kijken of kunstwerk verplaats kan worden naar andere plek? (meer naar links). En als het kunstwerk op geplande plek blijft: geen kunst waar op gezeten kan worden!! I.v.m. overlast geluid en slaapkamer aan voorzijde gebouw.

  • Aangegeven werd dat er op deze plek (links, bij grote boom) eerder al een kunstwerk heeft gestaan. Dit is ca 36 jaar geleden gestolen en niet meer teruggevonden.

We hebben veel opmerkingen gekregen over de kunstzinnige bankjes. We hebben besloten om dit voor nu buiten het project te laten. We gaan nog verder onderzoek doen naar de manier waarop we kunst een plek kunnen geven in het gebied. We komen hier op een later moment bij de bewoners op terug.



Belijning parkeervakken ontbreekt

In de nieuwe situatie brengen we belijning aan bij de parkeervakken.



Wens bewoner: Vooral niet minder parkeerplekken dan voorheen, liever meer!

Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk.


Parkeren onder bomen niet geliefd i.v.m. vogelpoep. Is hier iets aan te doen?


In het definitief ontwerp liggen er minder parkeerplaatsen onder bomen. We kunnen het niet helemaal uitbannen. Anders kunnen we niet genoeg parkeerplaatsen kwijt. En gezonden bomen willen we graag laten staan.



Het zand bij garages spoelt weg, wordt dit opgehoogd?

We hogen het straatwerk voor de garages op. De gemeente neemt maatregelen tegen het wegspoelen van zand van gemeentegrond.



Onderzoeken of er snelheidsremmende maatregelen aangebracht kunnen worden

Er komen twee drempels in de Johan van Soesdijkstraat



‘einde blokje’(rechts boven) vergeten hoekje. Graag in project meenemen

Dit nemen we mee in het project



Mogelijkheid onderzoeken voor haagje bij containerplek

We plaatsen geen groen voor de containers. Hier is geen ruimte voor en we hebben de ervaring dat extra beschutting ervoor zorgt dat er meer afval naast te container wordt geplaatst.



Laadpalen toevoegen op ontwerp

De bestaande laadpaal is ingetekend in het definitief ontwerp



Hoe is het fietsparkeren geregeld voor bewoners Ravelijn?

De bewoners van de Ravelijn hebben een eigen berging/opslag. Ook brengen we voor de deur fietsnietjes aan.



Suggestie om voor bewoners J. van Soesdijkstraat een Open Huis te organiseren bij Ravelijn. Opgenomen met Kevin Boers

Het was niet meer mogelijk om dit voor de inhuizing te organiseren.



Het grote ingetekende heestermix vak (links) is geen zelfbeheer. Vervangen door haag

Dit hebben we aangepast.





convert314803906935617186 Pagina 2 van 2