Urgentieverklaring huurwoning aanvragen

Wanneer u dakloos bent, dakloos dreigt te worden of door medische en/of sociale redenen met spoed op zoek bent naar een sociale huurwoning, kunt u misschien in aanmerking komen voor urgentieverklaring. Gezien de lange wachttijden voor een woning in onze regio zijn de regels voor een urgentieverklaring streng. 

Heeft u vragen rondom urgentie en of noodopvang dan kunt u een e-mail sturen naar woonurgentie@diemen.nl

Wanneer kunt een urgentieverklaring aanvragen? 

  •  bent minimaal 18 jaar
  • U staat minimaal twee jaar ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Diemen
  • U bent in het bezit van een geldig identiteitsbewijs of verblijfstitel
  • U bent op basis van uw inkomen aangewezen op een sociale huurwoning en kunt dit aantonen met een inkomensverklaring
  • U kan aantonen dat u ergens anders in de stadsregio Amsterdam geen woning kunt krijgen

Vervolgens zal er gekeken worden naar uw individuele situatie. 

Wanneer krijgt u geen urgentieverklaring? 

Er zijn veel situaties die u misschien heel hinderlijk of storend vindt, maar die toch geen reden zijn voor een urgentieverklaring. In onderstaande situaties komt u niet in aanmerking voor een urgentieverklaring:

  • Als u voldoende woonduur heeft opgebouwd, zodat u zelf via WoningNet woonruimte in de Stadsregio Amsterdam kunt krijgen (eventueel buiten Diemen)
  • Als er sprake is van een situatie die door uw eigen toedoen is ontstaan, of welke u had kunnen voorzien of voorkomen
  • Als u gaat scheiden of bent gescheiden en geen kinderen heeft, of niet de volledige zorg over uw kinderen heeft
  • Als uw huis te klein, te groot of van slechte kwaliteit is
  • Als u met te veel mensen in een woning woont
  • Als u om financiële redenen goedkopere woonruimte wilt
  • Als u het woonprobleem op kunt lossen met kamerbewoning; bij alleenstaanden vinden we dit een passende oplossing om dakloosheid te voorkomen
  • Bij een ernstig verstoorde relatie met huisgenoten, waarbij hulpverlening ingezet is of ingezet kan worden
  • Als u op kamers woont, een tijdelijk huurcontract heeft of u bij uw ouders inwoont
  • Als u vanwege uw werk naar deze regio moet verhuizen
  • Als startend gezin zonder eigen woning 

Wat zijn de kosten voor een urgentieverklaring? 

Het aanvragen van een urgentieverklaring kost € 60.00 in 2021. Dit bedrag betaalt u bij de aanvraag. Wordt uw aanvraag afgewezen, dan krijgt u géén geld terug.  

Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan? 

Als u verwacht in aanmerking te komen voor een urgentieverklaring kunt u een informatiegesprek voor woonurgentie aanvragen. In het urgentie informatiepakket staat beschreven hoe u een informatiegesprek kunt aanvragen.

U kunt het informatiepakket ophalen bij de receptie in de Brede HOED tijdens de openingstijden. U kunt het pakket ook telefonisch aanvragen via   (020) 31 44 700 of via e-mail  woonurgentie@diemen.nl.

Hoe maakt u bezwaar en beroep? 

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken na ontvangst van de beschikking (brief met de beslissing). Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Ga dan in beroep bij de rechtbank. U kunt indien u wenst ondersteuning krijgen bij het indienen van het bezwaar of beroep van de sociaal raadsman of van een consulent van MEE. 

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op met team Wonen van de gemeente Diemen. 

     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl