Cliëntenraad Participatiewet

De cliëntenraad participatiewet komt op voor de belangen van de inwoners van Diemen die zijn aangewezen op een bijstandsuitkering of begeleiding naar werk. Zij vormt een brug tussen de gemeente en haar cliënten. Zo geven wij de gemeente gevraagd en ongevraagd advies. Dat advies gaat bijvoorbeeld over de belangen van mensen met een uitkering, over het beleid en de uitvoering van de Participatiewet of ander beleid op het gebied van werk en inkomen.

Wij kunnen de situatie van mensen met klachten niet veranderen maar wij kunnen wel uw klachten verzamelen en overbrengen. Bent u afhankelijk van de gemeente voor een uitkering op basis van de Participatiewet of een aanvullende bijstand, dan kan het natuurlijk wel eens voorkomen dat u niet tevreden bent over de dienstverlening van de gemeente. Of u bent het niet eens met een besluit. Meld het ons als u denkt dat uw belangen (of die van anderen) worden geschaad. Met deze informatie kunnen wij met de gemeente praten om te laten zien welke problemen er zijn. 

Wat doet de cliëntenraad participatiewet?

De Cliëntenraad is er voor om cliënten van de gemeente invloed te geven, niet persoonlijk of individueel, maar als groep. De Cliëntenraad is onafhankelijk en heeft de taak om de gemeenteraad en het college van Burgemeester & Wethouders te adviseren op het gebied van sociale zaken en arbeidsmarkt. 

Niet iedereen kan zelfstandig zijn weg vinden in de nieuwe Participatiewet. De een kan dat beter dan de ander, sommigen vinden het moeilijk. De gemeente heeft de taak er voor te zorgen dat ook deze mensen goed worden geholpen.

De Cliëntenraad Participatiewet bekijkt het beleid door de ogen van de cliënten en werkt op die manier als een soort waakhond om te zien of de gemeente deze taak goed uitvoert.

Hoe gaat dat in de praktijk?

Bij een nieuwe verordening of verandering van beleid wordt de Cliëntenraad door de Gemeente gevraagd om advies te geven. Wij gaan dan vervolgens onderzoeken wat dit gaat betekenen voor de cliënten die wij vertegenwoordigen en stellen een advies op. Als wij denken dat mensen in de problemen kunnen komen dan wijzen wij de gemeente daarop.

Het is dus heel belangrijk dat wij op de hoogte zijn van uw verhalen en ervaringen, zodat wij weten welke problemen er voorkomen. U kunt uw opmerkingen of verhaal (anoniem) kenbaar maken via het contactformulier. Maar u kunt ook onze vergaderingen bezoeken en spreken over een bepaald onderwerp. Wij hebben uw inbreng nodig!

 

Vergaderingen en verslagen

Alle vergaderingen van de Participatieraad zijn openbaar. De vergaderdata en de verslagen van de vergaderingen zijn te vinden op onze website. U bent welkom om een vergadering bij te wonen. Wel vragen wij of u zich vooraf telefonisch of via de mail wilt aanmelden. Op verzoek zijn de openbare vergaderstukken beschikbaar.

Denkt u mee in de cliëntenraad?

Denk mee over de aanpak en regels rond werk, inkomen, armoedebestrijding en schuldhulp. De cliëntenraad van de gemeente Diemen zoekt nieuwe leden én een voorzitter.

Waarover adviseert de cliëntenraad?

De cliëntenraad geeft, gevraagd of ongevraagd, advies over beleidsstukken en juridische regels (zogenaamde beleidsregels en verordeningen)die gaan over  werk, inkomen, armoedebestrijding en schuldhulp. In de beleidstukken staat welke doelen de gemeente heeft. Ook staat er in grote lijnen in hoe de gemeente die gaat uitvoeren. Met de juridische regels bepaalt de gemeente bijvoorbeeld wanneer iemand afvalstoffenheffing niet hoeft te betalen of  een laptop krijgt voor zijn/haar kind.

De cliëntenraad geeft advies voordat het college van burgemeesters en wethouders (college van B&W) en de gemeenteraad er een besluit over nemen. 

Inzet van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad

Als voorzitter of lid praat u namens de mensen voor wie het beleid en de juridische regels bedoeld zijn. U geeft een algemeen advies voor de hele groep, niet voor personen. Dat kunt u doen door contacten in uw eigen netwerk. En door advies te vragen bij organisaties die de mensen in de groep spreken. Denk aan Madi Diemen, Team Sociale Zaken van gemeente Diemen, huisartspraktijken, GGD, Vluchtelingenwerk, Regenbooggroep, Humanitas. Stichting MEE, buurthuizen, kerken, scholen enzovoort.

De cliëntenraad vergadert tien keer per jaar, waarvan drie keer met de verantwoordelijk wethouder.  Vergaderingen duren anderhalf uur. 
De voorzitter stelt van te voren de agenda op en deelt de stukken. Hij/zij leidt de vergadering door te zorgen dat alle leden aan het woord komen en bewaakt de tijd zodat alle onderwerpen aan bod komen. 
Als lid neemt u deel aan de vergadering. U hebt  alle stukken gelezen. U denkt mee over alle onderwerpen die aan bod komen.

Wie zoeken wij?

U bent inwoner van de gemeente Diemen. 

U hebt te maken met het beleid van de gemeente over werk, inkomen, armoedebestrijding of schuldhulp. Eén of meer situaties gelden voor u: 

  • U hebt een inkomen rond bijstandsniveau of ontvangt een uitkering van de gemeente (bijstand/ Bbz, IAOW of IAOZ);
  • U maakt gebruik van één of meer regelingen voor inwoners met een laag inkomen (deze); 
  • U maakt gebruik van schuldhulp;
  • U krijgt hulp van de gemeente/ Pantar bij het vinden van werk of arbeidsmatige dagbesteding.

Het kan ook zijn dat deze situaties niet voor u zelf gelden maar dat u mensen kent voor wie dit geldt en goed kan spreken voor de mensen voor wie het beleid en de juridische regels bedoeld zijn. 

Interesse?

Stuur een brief waarin u uitlegt waarom u voorzitter of lid wilt worden en uw CV zo spoedig mogelijk naar clientenraaddiemen@gmail.com. Wilt u meer informatie? Neem contact op met Marianne Bramson, tijdelijk voorzitter cliëntenraad via (06)43 56 23 55.