Exploitatievergunning horecabedrijf - aanvragen, verlengen of wijziging doorgeven
Om een horecabedrijf te starten moet u een exploitatievergunning aanvragen. Voorbeelden van horecabedrijven zijn cafés, (afhaal)restaurants, snackbars, discotheken, shisha lounges, buurthuizen, clubhuizen of hotels. Indien uw exploitatievergunning dreigt te verlopen, moet u opnieuw een nieuwe exploitatievergunning aanvragen.
Let op: u moet voldoen aan de regels voor integriteit op grond van de Wet Bibob. Dit wordt altijd getoetst via de Bibob-toets. Hierdoor duurt de aanvraagprocedure soms langer dan de termijn van 8 weken.
Uw exploitatievergunning kunt u aanvragen via onderstaande button (gebruik hiervoor DigiD of eHerkenning).
Exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen of vernieuwen
Voordat u het formulier gaat invullen adviseren wij u de volgende verplichte bijlagen te digitaliseren zodat u deze direct kunt toevoegen.
U dient de volgende stukken aan te leveren;
• Leesbare kleuren kopie van geldige identiteitsbewijzen van de aanvrager, betrokkene(n), en/of zeggenschap hebbende(n);
• Een leesbare kopie van een ondertekende huur- of koopovereenkomst;
• Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen van de Belastingdienst (u kunt deze hier aanvragen);
• Belastingaangifte van de afgelopen drie jaren van aanvrager, betrokkene(n), en/of zeggenschap hebbende(n);
• Ondernemingsplan (indien het gaat om een nieuwe exploitatievergunning);
• Ingevulde en ondertekend Bibob vragenlijst van de aanvrager, betrokkene(n), en/of zeggenschap hebbende(n) met de gevraagde bijlagen.
Deze documenten meesturen als het van toepassing is op uw situatie:
• Pacht- of koopovereenkomst van de inventaris van de inrichting.
Deze documenten meesturen als u ze heeft
• Oprichtingsakte of statuten (niet nodig voor een eenmanszaak);
• Kopie van het aandeelhoudersregister.
U moet de volgende stukken aanleveren voor de financiering:
• Bewijs van de herkomst van de financiering (zie ook Bibob) bij:
- Eigen vermogen: Jaaropgaven, jaarcijfers, bankafschriften, kopie aangifte inkomstenbelasting (van de afgelopen 3 jaar).
- Vreemd vermogen: Overeenkomst met de geldverstrekker, bankafschriften. Bij leningen uit het buitenland met erkende vertaling van de overeenkomst + jaaropgaven, jaarcijfers, bankafschriften, kopie aangifte inkomstenbelasting (van de afgelopen 3 jaar).
• Als u ook andere onderneming(en) hebt: oprichtingsakte of statuten hiervan (niet nodig bij eenmanszaak) en kopie aandelenregister.
Deze documenten moet u meesturen als het van toepassing is op uw situatie:
• Kopie geldige verblijfsvergunning met aantekening "Mag werken in NL".
• Aangifte vennootschapsbelasting van geldschieters.
• Bij eerder faillissement: documenten over de afwikkeling.
• Bij opeisbare schulden: aflossingsschema('s), zo mogelijk bankafschrift.
• Bij aanvraag door een ander: machtiging.
Let op: wanneer u een onvolledige aanvraag indient kan uw aanvraag buiten behandeling worden gesteld. Voor de aanvraag moet u nog steeds leges betalen.
Mocht u een nieuwe ondernemer zijn dient u een melding milieu in te dienen via het Omgevingsloket . Kies Activiteit: bereiden van voedingsmiddelen (niet industrieel) en een melding brandveilig gebruik. U mag niet open zonder een goedkeuring op deze meldingen.
De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.
- Leidinggevenden moeten 21 jaar of ouder zijn.
- Leidinggevenden mogen geen strafblad hebben.
- De vestiging van een nieuw horecabedrijf moet passen binnen het Omgevingsplan van de gemeente. Hier kunt u ook uw melding brandveilig gebruik en de activiteit bereiden van etenswaren indienen (milieu). U kunt niet open zonder goedkeuring.
- De vergunning staat op naam van de eigenaar. De eigenaar kan de vergunning niet overdragen aan iemand anders.
- De vergunning is vijf jaar geldig, tenzij het horecabedrijf verandert van naam, rechtsvorm of eigenaar. In dat geval moet u een nieuwe exploitatievergunning aanvragen.
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
• De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
• De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
• De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
• Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
• Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
• Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op met team Vergunningen van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons