Ontheffing aanvragen voor geluidsoverlast

Als u wilt bouwen, verbouwen of slopen moet u zich aan regels over geluid houden. Wilt u langdurig hard geluid maken of buiten de tijden dat dit mag? Dan kunt u hiervoor een ontheffing aanvragen bij de gemeente.

Hoe werkt het?

Als u bouw of sloop werkzaamheden uitvoert of overige geluidhinder veroorzaakt, moet u geluidsoverlast zoveel mogelijk voorkomen.

Ontheffing geluidhinder bouwbesluit 2012

Bouw of sloop werkzaamheden met een geluidsniveau van 60 dB(A) of hoger mag u alleen uitvoeren op werkdagen en zaterdagen tussen 7.00 uur en 19.00 uur. Er geldt een maximaal aantal dagen waarop u dit geluidsniveau mag produceren. Het maximale aantal dagen hangt af van het aantal dB(A):

  • 60-65 dB(A): maximaal 50 dagen
  • 65-70 dB(A): maximaal 30 dagen
  • 70-75 dB(A): maximaal 15 dagen
  • 75-80 dB(A): maximaal 5 dagen

U kunt een ontheffing geluidhinder bouwbesluit 2012 voor bouw- en sloop werkzaamheden aanvragen bij de gemeente als u:

  • bouw of sloop werkzaamheden uit wilt voeren op werkdagen en zaterdagen tussen 19.00 en 7.00 uur
  • bouw of  sloopwerkzaamheden uit wilt voeren op zondag of een feestdag
  • het maximale aantal dagen waarop u geluid van 60 of meer dB(A) mag maken wilt verlengen
  • apparaten wilt gebruiken die dag en nacht werken, zoals een grondwaterpomp

Ontheffing geluidhinder APV

In artikel 4:6 van de APV Diemen is opgenomen dat het verboden is om buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het besluit op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. Het college kan voor overige geluidhinder een ontheffing geluidhinder verlenen op grond van de algemene plaatselijke verordening

Instructies bij vergunningscheck

Het maakt in de Omgevingswet uit wat u gaat slopen. Daarom zijn er verschillende werkzaamheden die u kunt kiezen. 
Heeft datgene dat u wilt slopen een dak of heeft het ooit een dak gehad? Kies dan ‘Bouwwerk of deel van een bouwwerk slopen, of asbest verwijderen’ *

Gaat u een muur of schutting weghalen, kies dan ‘Hekwerk of andere afscheiding weghalen’ *

Wilt u iets specifieks slopen of verwijderen, zoek dan in het zoekveld op dat woord.

Gaat u een container plaatsen om het sloopafval af te voeren, typ dan ‘container’ in het zoekveld en kies de werkzaamheid ‘Bouwmateriaal, container of ander object tijdelijk plaatsen’. *

Haalt u ook de fundering weg, kies dan ook ‘Graven in bodem of waterbodem’. *
Is het bouwwerk een monument, kies dan ook ‘Werkzaamheden in, aan of op een monument of archeologisch monument uitvoeren, of dit anders gebruiken.’*

Vragen beantwoorden in vergunningscheck

Er kunnen vragen gesteld worden over beschermde stads- of dorpsgezichten. Of over karakteristieke panden. Zijn er regels, dan staan deze in de bestemmingsplannen of het nieuwe omgevingsplan. 

Vanwege beschermde dieren of planten, heeft het Rijk verschillende vragen opgesteld. Deze vragen beginnen met de vraag of u in de afgelopen 3 jaar een natuuronderzoek heeft laten uitvoeren. Is dit niet het geval? Doorloop dan de vervolgvragen over de Beschermde Soortenindicator (BeSI). Met BeSI kunt u zien of er op de door u gekozen locatie beschermde dieren of planten aanwezig zijn. BeSI geeft een PDF-rapport dat u kunt gebruiken voor de beantwoording van de vervolgvragen.  

Resultaat van de vergunningscheck

Volg de instructies van de actielijst.

Het kan zijn dat er meerdere acties nodig zijn, zoals bijvoorbeeld een melding indienen vanwege de hoeveelheid afval met daarnaast een vergunning vanwege de locatie van het bouwwerk. Ook wordt in veel gevallen geadviseerd contact op te nemen met de gemeente vanwege eventuele aanwezige beschermde dier- of plantsoorten.

Is één van de uitkomsten: neem contact op met de gemeente, dan kan dat via (020) 31 44 888. 

Wat zijn de voorwaarden?

De voorwaarden voor het aanvragen van ontheffing zijn:

  • U gebruikt de stilste technieken en materialen.
  • U deelt de bouwplaats zo in dat de geluidshinder beperkt blijft.
  • U zorgt dat de geluidshinder zo kort mogelijk duurt.
  • U licht omwonenden op tijd in over geplande werkzaamheden.

Wat kost het?

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag worden leges geheven. Zie de legesverordening.

Waar vraagt u een ontheffing aan?

U vraagt de ontheffing voor bouw of sloopwerkzaamheden aan bij de gemeente middels het formulier Geluidhinder bouwbesluit. Voor overige geluidhinder, het formulier Geluidhinder APV.

Aanvraag ontheffing geluidshinder APV 

Aanvraag ontheffing geluidshinder Bouwen 

Wanneer krijgt u antwoord?

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Hoe vraagt u een ontheffing aan?

Bij de aanvraag moet u gegevens toe voegen van de machines die worden gebruikt inclusief geluidsgegevens. Gefaseerde, indien van toepassing, ook een situatieschets waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, een planning van de werkzaamheden en een akoestisch onderzoek. 

Kunt u bezwaar maken of beroep aantekenen?

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Wat doen wij met uw gegevens?

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op met team Klant Contact Centrum van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.


     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl