Gemeente aansprakelijk stellen

Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. U dient een claim in bij de gemeente.

Het kan gebeuren dat u schade lijdt door de gemeente. Bijvoorbeeld:

  • een ongeval door een stoeptegel die verkeerd ligt
  • een auto-ongeluk door een glad wegdek
  • schade door een vuilniswagen of een ander voertuig van de gemeente

U kunt dan de gemeente aansprakelijk stellen. De gemeente beoordeelt of zij inderdaad aansprakelijk is voor de schade. Is dit zo, dan krijgt u uw kosten deels of volledig vergoed.

U kunt de gemeente aansprakelijk stellen voor schade door onder andere:

  • slecht onderhoud aan bijvoorbeeld:
    • gemeentelijke gebouwen
    • gemeentelijke wegen, pleinen of openbaar groen
    • de riolering
  • nalatigheid van een aannemer die in opdracht van de gemeente heeft gewerkt
  • het niet nemen van maatregelen zoals bijvoorbeeld waarschuwingsborden plaatsen om een ongeval te voorkomen

De gemeente is niet aansprakelijk als:

  • u waarschuwingen of andere maatregelen van de gemeente genegeerd heeft
  • de gemeente nog niet op de hoogte was van de situatie
  • de gemeente pas kort op de hoogte was van de situatie en nog geen maatregelen kon nemen

Zo stelt u de gemeente aansprakelijk:

  • u neemt contact op met de gemeente
  • u geeft door:
    • datum en tijdstip van het voorval
    • de precieze plek waar het gebeurde
    • een bewijs van de opgelopen schade (zoals een rekening van de reparatie)
    • verklaring van het voorval, waarin u uitlegt hoe de schade ontstond (zoals een proces-verbaal van de politie bij een ongeluk)
    • eventueel een getuigenverklaring
    • eventueel foto's van de situatie
    • uw naam en adres
    • uw telefoonnummer waar u overdag te bereiken bent
    • uw e-mailadres

Gemeente aansprakelijk stellen

U kunt niet in bezwaar gaan bij de gemeente. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u de zaak voor de burgerlijke rechter brengen. Wilt u meer informatie? Dan kunt u terecht bij het Juridisch Loket.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.