Informatieaanvraag Wet open overheid

U mag de gemeente vragen om bestuurlijke informatie. Iedereen kan om informatie vragen. De gemeente hoeft niet alle informatie met u te delen.

Hoe werkt het?

U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo).

De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

  • U krijgt een kopie.
  • U mag het document bekijken.
  • U krijgt een samenvatting van de inhoud.
  • U krijgt informatie over de inhoud.
  • U krijgt de informatie via internet.

De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie op het Platform open overheidsinformatie.

Hoe vraagt u informatie aan?

Zo vraagt u informatie aan:

  • Neem contact op met de gemeente.
  • Geef door:
    • waarover u informatie wilt hebben
    • welke documenten u wilt bekijken

Informatieverzoek Wet Open Overheid (WOO) 

Wat zijn de voorwaarden?

De voorwaarden om een aanvraag voor informatie te doen zijn:

  • De informatie is aanwezig bij de gemeente (en niet bij bijvoorbeeld een ministerie of provincie).
  • U mag geen stukken inzien:
    • die over de veiligheid van het land gaan
    • waardoor de koning en regering in gevaar komen
    • waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
    • waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG)

Ook kan de gemeente om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • opsporing en vervolging van strafbare feiten
  • inspectie, controle en toezicht door de overheid
  • de bescherming van het natuurgebied waarover de informatie gaat

Wat kost het?

De gemeente kan kosten rekenen. Hoeveel u moet betalen hangt af van hoe u de informatie wilt ontvangen. U hoort vooraf wat de kosten voor u zijn.

Wanneer krijgt u antwoord?

De gemeente stuurt u een bericht binnen 4 weken nadat uw aanvraag is ontvangen. Deze periode mag de gemeente 1 keer verlengen met 2 weken.

Kunt u bezwaar maken?

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Is het belangrijk dat u snel antwoord krijgt? Vraag dan ook een voorlopige uitspraak (voorziening) aan bij de rechtbank.

Bent u het daarna niet eens met de uitspraak van de gemeente over uw bezwaar? Ga dan in beroep bij de rechtbank.

Waar kunt u meer informatie vinden?

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op met team Klant Contact Centrum van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.


     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl