Vrijdag 20 december is het gemeentehuis geopend tot 15:30 vanwege een personeelsfeest.
Informatieaanvraag Wet open overheid
U mag de gemeente vragen om bestuurlijke informatie. Iedereen kan om informatie vragen. De gemeente hoeft niet alle informatie met u te delen.
Hoe werkt het?
U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo).
De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:
- U krijgt een kopie.
- U mag het document bekijken.
- U krijgt een samenvatting van de inhoud.
- U krijgt informatie over de inhoud.
- U krijgt de informatie via internet.
De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie op het Platform open overheidsinformatie.
Hoe vraagt u informatie aan?
Zo vraagt u informatie aan:
- Neem contact op met de gemeente.
- Geef door:
- waarover u informatie wilt hebben
- welke documenten u wilt bekijken
Informatieverzoek Wet Open Overheid (WOO)
Wat zijn de voorwaarden?
De voorwaarden om een aanvraag voor informatie te doen zijn:
- De informatie is aanwezig bij de gemeente (en niet bij bijvoorbeeld een ministerie of provincie).
- U mag geen stukken inzien:
- die over de veiligheid van het land gaan
- waardoor de koning en regering in gevaar komen
- waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
- waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG)
Ook kan de gemeente om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan:
- opsporing en vervolging van strafbare feiten
- inspectie, controle en toezicht door de overheid
- de bescherming van het natuurgebied waarover de informatie gaat
Wat kost het?
De gemeente kan kosten rekenen. Hoeveel u moet betalen hangt af van hoe u de informatie wilt ontvangen. U hoort vooraf wat de kosten voor u zijn.
Wanneer krijgt u antwoord?
De gemeente stuurt u een bericht binnen 4 weken nadat uw aanvraag is ontvangen. Deze periode mag de gemeente 1 keer verlengen met 2 weken.
Kunt u bezwaar maken?
U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Is het belangrijk dat u snel antwoord krijgt? Vraag dan ook een voorlopige uitspraak (voorziening) aan bij de rechtbank.
Bent u het daarna niet eens met de uitspraak van de gemeente over uw bezwaar? Ga dan in beroep bij de rechtbank.
Waar kunt u meer informatie vinden?
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op met team Klant Contact Centrum van de gemeente Diemen. Zij zijn maandag tot donderdag telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 16:30 uur en vrijdag tussen 8:30 en 16:00, maar ook via e-mail.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons