Brandveilig gebruik van gebouwen
Een gebouw moet brandveilig zijn. Voor sommige gebouwen moet u melden dat u het gaat gebruiken. Voor sommige gebouwen vraagt u een vergunning aan. Dit doet u via Omgevingsloket online.
Er zijn landelijke richtlijnen voor het brandveilig gebruik van gebouwen. Wilt u een gebouw gaan gebruiken? Voor sommige gebouwen moet u melden dat u het gebouw gaat gebruiken.
Er zijn extra eisen aan de brandveiligheid van basisscholen, dagverblijven en verzorgingstehuizen. Voor deze gebouwen vraagt u een omgevingsvergunning aan. U mag het gebouw niet gebruiken voordat u de vergunning gekregen heeft.
U doet een melding als:
- u een gelijkwaardige oplossing voor het garanderen van de vereiste brandveiligheid heeft
- in het gebouw meer dan 50 mensen aanwezig zullen zijn
- u in het gebouw aan meer dan 4 personen kamers verhuurt
U vraagt een omgevingsvergunning onder andere aan als
- uw bedrijf of verzorgingsinstelling slaapplaatsen heeft voor meer dan 10 personen
- uw bedrijf dagverblijf verzorgt voor meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar
- uw bedrijf dagverblijf verzorgt voor meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapten
Heeft u vragen over brandveiligheid? Neem contact op met de Helpdesk bouwregelgeving en brandveilig gebruik of Ondernemersplein.nl.
De gemeente neemt binnen 6 maanden een besluit. Deze termijn kan de gemeente eenmaal verlengen met 6 weken.
Zo doet u een melding of vraagt u een vergunning aan:
- Ga naar Omgevingsloket online.
- Doe de vergunningcheck.
- U ziet of u een melding moet doen of een vergunning aan moet vragen. U kunt dit direct doen.
- Log in:
- voor uzelf: met DigiD
- voor een bedrijf: met eHerkenning
U geeft eerst uw mening over het ontwerpbesluit (zienswijze). Doe dit binnen 6 weken. Daarna kunt u tegen het besluit van de gemeente in beroep gaan bij de rechtbank.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Volg ons