Vrijdag 20 december is het gemeentehuis geopend tot 15:30 vanwege een personeelsfeest.
Voornaam of achternaam wijzigen
Als u een goede reden heeft, kunt u uw naam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. Hier zijn wel strenge voorwaarden aan verbonden.
Voor het wijzigen van uw voornaam dient u een verzoek in bij de rechtbank. Het wijzigen van uw achternaam doet u bij Justis.
Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.
U kunt uw voornaam of die van uw kind wijzigen als u een goede reden heeft. Bijvoorbeeld omdat u gepest wordt of omdat uw voornaam verkeerd gespeld is bij de geboorteaangifte.
- U vult het aanvraagformulier van Justis in.
- Voeg de gevraagde stukken bij.
- U betaalt de aanvraag aan Justis. Hierover ontvangt u bericht.
- Justis beslist of uw achternaam wordt gewijzigd.
De voorwaarden om uw achternaam of die van uw kinderen te kunnen veranderen, vindt u op Justis.nl. De kosten voor het wijzigen van een achternaam zijn te vinden op de website van Justis.
- U dient een verzoek in bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig.
-
Uw advocaat vertelt wat u nodig heeft.
Bij het wijzigen van de voornaam betaalt u de kosten van uw advocaat en voor de griffie van de rechtbank.
Als de rechtbank uw verzoek voor het veranderen van de voornaam afwijst, kunt u in beroep gaan bij het gerechtshof. U moet dit binnen 3 maanden na de afwijzing doen. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Als ook dit beroep wordt afgewezen, kunt u nog in cassatie bij de Hoge Raad. Ook dit moet u binnen 3 maanden doen.
Als uw verzoek om uw achternaam te wijzigen wordt afgewezen, kunt u bezwaar maken bij Justis. Dit doet u binnen 6 weken na het besluit. Als u het niet eens bent met de uitspraak op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan bij de Raad van State. Dit moet u ook binnen 6 weken doen.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op met gemeente Diemen. Wij zijn telefonisch en via e-mail bereikbaar.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons