Vrijdag 20 december is het gemeentehuis geopend tot 15:30 vanwege een personeelsfeest.
Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Er zijn twee soorten: een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.
Voor een bewijs van in leven zijn moet u zijn ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kan vragen om een bewijs van in leven zijn. Het uittreksel kunt u ophalen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Geef wel aan waarom u het uittreksel nodig heeft. U vraagt het uittreksel persoonlijk aan op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.
- Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Dan krijgt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
- Heeft u het bewijs van in leven nodig voor gebruik in het buitenland? Dan heeft u een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een (internationale) attestatie de vita. Het uittreksel is in meerdere talen.
Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn aan:
- Log in met uw DigiD bij de gemeente waarin u woont.
- Vul de gegevens in.
- U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
- U krijgt het bewijs van in leven zijn thuisgestuurd.
- Uw geldige identiteitsbewijs
- Eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
- U betaalt de kosten bij de aanvraag. Graag met pin betalen
Wanneer u een brief heeft van uw pensioenfonds waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft, is het uittreksel gratis.
Een attestatie de vita voor gebruik in het buitenland (uittreksel Burgerlijke Stand) kost: € 16,60 (tarief 2024)
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op de gemeente Diemen. Wij zijn telefonisch en via e-mail bereikbaar.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons