Verhuizen binnen Nederland

Gaat u verhuizen? U geeft dit door aan de gemeente waarin u gaat wonen. Dat kan vier weken voor de verhuizing tot vijf dagen na de verhuizing. U kunt zonder afspraak langskomen tijdens de normale openingstijden van het gemeentehuis. U kunt ook online aangifte van uw verhuizing doen:

Online aangifte verhuizing Afspraak maken 

U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. Het doorgeven van een verhuizing is gratis. 

Let op: u kunt vier weken voor uw verhuizing, maar uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing, het nieuwe adres doorgeven. Geeft u het later door, dan kan de gemeente u een boete geven.

Wat moet u inleveren bij de aangifte?

koopwoning: 

  • Een kopie van uw koopcontract, alleen de pagina's waarop vermeld naam, adres en handtekeningen

huurwoning:

  • Een kopie van het volledig huurcontract

kamerhuur:

  • Een kopie van het volledige kamerhuurcontract

inwoning/samenwoning:

Wat kost het?

Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

Wat zijn de regels bij het aangeven van een verhuizing?

De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:

  • Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
  • Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
  • Samenwonende ouders en inwonende meerderjarige kinderen voor elkaar
  • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is

Extra informatie

Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?

Neem dan contact op de gemeente Diemen. Wij zijn telefonisch en via e-mail bereikbaar.

     icon telefoon   (020) 31 44 888
    icon mail  info@diemen.nl