Verhuizen binnen Nederland
Gaat u verhuizen? U geeft dit door aan de gemeente waarin u gaat wonen. Dat kan vier weken voor de verhuizing tot vijf dagen na de verhuizing. U kunt zonder afspraak langskomen tijdens de normale openingstijden van het gemeentehuis. U kunt ook online aangifte van uw verhuizing doen:
Online aangifte verhuizing Afspraak maken
U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
Let op: u kunt vier weken voor uw verhuizing, maar uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing, het nieuwe adres doorgeven. Geeft u het later door, dan kan de gemeente u een boete geven.
Wat moet u inleveren bij de aangifte?
koopwoning:
- Een kopie van uw koopcontract, alleen de pagina's waarop vermeld naam, adres en handtekeningen
huurwoning:
- Een kopie van het volledig huurcontract
kamerhuur:
- Een kopie van het volledige kamerhuurcontract
inwoning/samenwoning:
- Een verklaring van de hoofdbewoner waaruit blijkt dat er geen bezwaar is tegen de inschrijving en een kopie legitimatiebewijs van de hoofdbewoner
Wat kost het?
Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
Wat zijn de regels bij het aangeven van een verhuizing?
De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:
- Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
- Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
- Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
- Samenwonende ouders en inwonende meerderjarige kinderen voor elkaar
- De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
- Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is
Extra informatie
Twijfelt u ergens over of heeft u nog een vraag?
Neem dan contact op de gemeente Diemen. Wij zijn telefonisch en via e-mail bereikbaar.
(020) 31 44 888
info@diemen.nl
Volg ons